Coraz szersza półka z piwem

W sklepach małoformatowych piwo jest kategorią, która zdecydowanie najczęściej spośród wszystkich produktów paczkowanych trafia do koszyków. Jak pokazują dane transakcyjne gromadzone przez CMR, znajduje się ono średnio na co czwartym paragonie, generując jednocześnie około 14% obrotów.

Pod względem częstości zakupów zdecydowanie wyprzedza inne ważne kategorie takie jak papierosy, napoje gazowane czy wodę mineralną. Kategoria piwa jest bardzo ważna we wszystkich typach sklepów, jednak szczególnie istotne jest jej znaczenie dla sprzedaży w mniejszych placówkach o powierzchni do 100 m2. W ciepłych miesiącach to między innymi właśnie piwo przyciąga klientów do sklepów, powodując skokowe przyrosty liczby transakcji.

Nie jest zaskoczeniem, że w przypadku tak ważnej kategorii sklepy dbają o to, aby klient znalazł u nich szeroki wybór asortymentu, różne smaki i gatunki piwa, proponują dostępne na rynku nowości. W ciągu ostatnich lat piwo było kategorią bardzo dynamiczną, jeśli chodzi o wprowadzanie nowości przez producentów. Rozwój marek lokalnych, piwnych specjalności, radlerów, coraz szersza oferta browarów kraftowych powoduje, że z roku na rok obserwujemy jak średnia liczba dostępnych w sklepach wariantów piwa poszerza się. W szczycie sezonu 2017 w przeciętnym sklepie małoformatowym do 300m2 dostępne było 80 różnych wariantów piwa, podczas gdy jeszcze 3 lata temu, latem 2014, klienci mogli wybierać spośród „zaledwie” 65 różnych wariantów. Warto zwrócić uwagę, że zimą półka piwa w tych sklepach kurczy się o kilkanaście produktów – sklepy ograniczają wówczas ofertę głównie w zakresie piw smakowych i radlerów.

Piwa smakowe i radlery to segment o najsilniejszej sezonowości sprzedaży, cieszący się największą popularnością latem. Wchodząc na rynek radlery szybko zbudowały dystrybucję i osiągnęły dobre wyniki w sprzedaży, jednak w kolejnych latach wprowadzane nowe warianty smakowe nie przyciągały większej liczby klientów i nie spowodowały wzrostu udziałów dla tego segmentu. W nadchodzącym sezonie będziemy mogli skosztować kolejnych ciekawych propozycji od największych browarów (nowe warianty smakowe Redd’s, Somersby, Okocim Radler). Dynamicznie rozwija się także segment piw bezalkoholowych a w nadchodzącym sezonie na sklepowych półkach poza dotychczasowym asortymentem będzie można znaleźć m.in. nowe smaki bezalkoholowej Warki Radler lub Heinekena w wersji 0%.

Mniejszą sezonowością sprzedaży w porównaniu do piw smakowych, radlerów oraz piw bezalkoholowych obserwujemy w przypadku piw mocnych oraz piwnych specjalności – te gatunki mają swoich zwolenników również poza okresem letnim i są dostępne w sklepach niezależnie od sezonu. Spośród piw mocnych najczęściej sklepy małoformatowe oferują swoim klientom warianty głównych producentów: Warkę Strong, Dębowe, Okocim lub Tatra Mocne. Popularne są też warianty ekonomiczne, produkowane przez mniejsze browary np. Kuflowe lub Halne Mocne.

Również segment specjalności piwnych nie traci na popularności poza sezonem tak mocno jak inne piwa – piwa niepasteryzowane, pszeniczne, ciemne, różne style piwne znajdziemy na paragonach o każdej porze roku. Oferta piw z tego segmentu jest bardzo bogata zwłaszcza jeśli chodzi o mniejsze browary kraftowe, ale też najwięksi producenci proponują cały wachlarz piwnych specjalności pod markami Książęce, Żywiec Specjalności czy Okocim i regularnie rozszerzają ofertę o kolejne nowości.

Jednak niezależnie od sezonu najlepiej sprzedającym się segmentem pozostają lagery, a spośród nich najchętniej kupowane są tańsze marki ekonomiczne (np. Żubr, Harnaś, Tatra Jasne Pełne). Kluczowe dla sprzedaży tych marek w sklepach małoformatowych są butelki o 0,5-litrowe, często sprzedawane w cenie bliskiej 2zł za opakowanie. Od dłuższego czasu butelki tych marek znajdują się w czołówce najczęściej kupowanych produktów FMCG w sklepach małoformatowych a w sezonie sprzedaż dodatkowo wspierana jest przez cykliczne konkursy i loterie konsumenckie.

Sklepy małoformatowe do 300 m2 są najważniejszym kanałem dla sprzedaży piwa – jak wynika z danych CMR, odpowiadają one za ponad 80% wartości sprzedaży kategorii. W tym kanale klienci najczęściej kupują jedno lub dwa opakowania piwa na paragon, a butelki są popularniejsze od puszek. Jeśli na paragonie znajduje się tylko jeden produkt, to najczęściej jest to właśnie piwo. Kategoria ta relatywnie często znajduje się w transakcjach dokonywanych w weekendy, ważne są godziny popołudniowo-wieczorne. Rozkład sprzedaży wyraźnie różni się w zależności od marki piwa. Po droższe piwa – piwa premium, specjalności, piwa smakowe – klienci najczęściej sięgają o późniejszych godzinach w dni wolne od pracy, podczas gdy tańsze marki piw mocnych oraz piwa ekonomiczne sprzedają się niemal równomiernie w ciągu tygodnia i występują na paragonach już od wczesnych godzin porannych.

Aleksandra Matera


CMR
Jesteśmy niezależną agencją badawczą
specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach
danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.


Pomagamy marketerom w ocenie wpływu ich
bieżących działań na decyzje zakupowe klientów.