(Polski) Piwa smakowe i bezalkoholowe w sklepach małoformatowych

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W ostatnich latach furorę w sklepach małoformatowych (i nie tylko) robią lżejsze i smakowe warianty piw. Wyraźnie widać to w szerokości oferty, bo w przeciętnej placówce małego formatu tego typu produkty zajmują już prawie jedną trzecią miejsca na półkach i w lodówkach z piwem. W czerwcu 2019 r. klienci poszukujący piw o obniżonej zawartości alkoholu lub z dodatkami smakowymi mieli do wyboru ponad 35 wariantów, z czego większość stanowiły radlery, czyli mieszanki piw z innymi napojami.

Udział piw smakowych i radlerów w sprzedaży piw również zmienia się w ciągu roku – w najcieplejszych miesiącach przekracza 10% obrotów ta kategorią. W 2018 r. największy udział w wartości sprzedaży piw smakowych i radlerów miały marka Desperados, Somersby, a także Warka Radler (przy czym w ostatnim roku warianty bezalkoholowe tej marki sprzedawały się lepiej niż te z alkoholem). Największe browary, a także mniejsi gracze nieustannie starają się zaskakiwać konsumentów nowymi kompozycjami smakowymi i dodatkami. Wśród nowości wprowadzonych na rynek w 2019 r. w czerwcu najlepiej sprzedawały się piwa Desperados Mojito i Somersby Mango & Lime, ale wielu miłośników miały też nowe warianty Lecha Free – Granat i Acai oraz Pomelo i Grejfrut, a także bezalkoholowy wariant Somersby o smaku gruszkowym.

Piwa o zerowej zawartości alkoholu to najdynamiczniej rosnący segment rynku – w 2018 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na nie o prawie 90% więcej niż rok wcześniej. W czerwcu 2019 r. na półce przeciętnej placówki w tym formacie można było już znaleźć około 13 wariantów piw bezalkoholowych, a ich udział w wartości sprzedaży piwa przekroczył 5%. Warto jednak podkreślić, że piwa, które nie zawierają w sobie alkoholu, wciąż pozostają postrzegane raczej zamiennik alkoholu dla osób, które nie mogą go spożywać, niż napój, którym niezależnie od okazji można po prostu ugasić pragnienie.

Jak wynika z danych CMR, nawet bezalkoholowe warianty radlerów, mimo że smakiem i zawartością alkoholu nie różnią się zbytnio od napojów gazowanych nadal są traktowane przez konsumentów jak piwa, o czym świadczy czas zakupu. W odróżnieniu od napojów gazowanych w małych opakowaniach, których sprzedaż rozkłada się w miarę równomiernie od poniedziałku do soboty, a klienci przychodzą po nie przez cały dzień. Dla sprzedaży piw bezalkoholowych (podobnie jak alkoholowych radlerów i piw smakowych, a także droższych wariantów innych piw) najważniejszy jest koniec tygodnia, a szczególnie sobota –  co piąta transakcja zakupu smakowych piw bezalkoholowych ma miejsce właśnie w tym dniu.

Piwa bezalkoholowe i napoje różnią się także porą dnia, w której są kupowane – o ile po napoje gazowane klienci sklepów małoformatowych sięgają przez cały dzień, to bezalkoholowe warianty radlerów (podobnie jak po piwa smakowe i inne piwa z wyższej półki cenowej) najlepiej sprzedają się w godzinach wieczornych – do 30% transakcji ich zakupu dochodzi w godzinach między 17:00 a 20:00. Napoje gazowane są często kupowane pod wpływem impulsu lub pragnienia – na 25% paragonów z tymi produktami nie pojawia się nic więcej. Bezalkoholowe radlery często są natomiast wkładane do koszyka przy okazji zakupu innych piw, o czym świadczy fakt, że na prawie co drugim paragonie z radlerem bez procentów pojawia się dodatkowo jakieś inne piwo.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data