Małe opakowania wódek w sklepach małoformatowych do 300m2

W kategorii wódek czystych i smakowych małe opakowania są wariantem dużo znaczącym dla sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300m2. Opakowania 90, 100 i 200ml występują na ponad 70% paragonów z wódkami w sklepach małoformatowych i generują prawie 50% wartości sprzedaży wódek w tych sklepach. Ponad połowę wśród paragonów z małymi opakowaniami stanowią wódki smakowe. Średnia liczba wariantów na sklep sprzedający jest już stanowczo przechylona w stronę wódek smakowych – z około 25 wariantów na sklep (opakowania 100-200ml) prawie 20 należy do wódek smakowych. Najczęściej pojawiające się na paragonach SKU wśród małych opakowań należą jednak do wódek czystych – liderem jest Żubrówka Biała o pojemności 200ml, kolejne pozycje zajmują: zyskująca z roku na rok udziały wódka Żubr o pojemności 90ml oraz „setka” Żytniówki Czystej. Z wódek smakowych najczęstszym wyborem wśród tzw. małpek jest 100 mililitrowa Cytrynówka Lubelska. Najlepiej sprzedające się małe opakowania należą głównie do niższych segmentów cenowych.

Trendem który obserwujemy w ostatnich latach w małych opakowaniach jest downsizing – opakowanie 100ml powoli zostaje wypierane przez opakowanie 90ml. Dystrybucja najmniejszej butelki zwiększyła się z około 50% na początku roku 2018 do ponad 90% w roku 2020, natomiast jej udziały wartościowe sięgają już prawie 10% w sprzedaży wszystkich wódek. Zwiększa się także różnorodność na półce tego opakowania – z niewiele ponad jednego wariantu w roku 2018 do około pięciu w czerwcu roku 2020.

Arleta Charkot, Analityk danych sprzedażowych


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data