(Polski) Ciężki koszyk z produktami na grilla

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Analiza danych paragonowych ze sklepów małoformatowych do 300 m2 potwierdza, że sezon grillowy zaczyna się w długi weekend majowy – to właśnie wtedy rośnie liczba transakcji z przyprawami, tackami, węglem czy rozpałką.

 

Grille idą w odstawkę zwykle wraz z końcem wakacji, ale w ubiegłym roku bardzo ciepła pierwsza połowa września przyczyniła się do wydłużenia sezonu na spotkania przy kiełbasce i piwie na świeżym powietrzu.

Niezależnie od upodobań lista produktów, bez których trudno wyobrazić sobie udane przyjęcie przy grillu, zazwyczaj zawiera piwo lub inny alkohol, napoje, mięso lub wędlinę do grillowania, a także różnego rodzaju dodatki, najczęściej keczup, musztardę i przyprawy. Piwo i napoje bezalkoholowe są łatwo dostępne w każdym sklepie małoformatowym niezależnie od pory roku (choć latem oczywiście ich oferta jest szersza niż zimą), podobnie jak musztarda i keczup obecne na półkach 90% tego typu placówek. Latem w asortymencie co drugiego sklepu małoformatowego pojawiają się specjalne mieszanki przypraw przeznaczone do podkreślenia smaku grillowanych mięs i warzyw, ale oferta takich produktów nie jest zbyt szeroka – nawet w szczycie sezonu klienci zwykle mają do wyboru tylko dwa warianty mieszanek grillowych. Sklepy małoformatowe nie są wprawdzie głównym miejscem zaopatrywania się w mięso i wędliny do grillowania (ponieważ zwykle nie mają miejsca ani warunków, by zaoferować szeroki asortyment tego typu produktów), jednak w sezonie wiosenno-letnim detaliści starają się mieć w ofercie kiełbasy lub kaszanki w większych opakowaniach, które nadawałyby się do przyrządzania na grillu – w lipcu 2016 r. przynajmniej jeden wariant tego typu wędlin można było znaleźć w co piątym sklepie małoformatowym. Latem w co czwartej placówce tego formatu można też kupić tacki do grilla, a co dziesiąta oferuje węgiel do grilla i rozpałkę.

Sklepy małoformatowe do 300 m2 są miejscem zakupów uzupełniających i impulsowych, dlatego bardzo często zdarzają się tam transakcje dotyczące zakupu jednego lub dwóch produktów o niewielkiej wartości. Z danych CMR wynika, że w ostatnim sezonie grillowym (liczonym od czerwca do sierpnia 2016 r.) średnia wartość wszystkich koszyków wynosiła nieco ponad 12 zł, a na paragonie pojawiały się średnio 3-4 opakowania produktów. Jednak koszyki, w których znalazły się produkty typowo grillowe, były znacznie większe i droższe – klienci kupujący przyprawy grillowe lub wędliny w większych opakowaniach wydawali na zakupy średnio ponad 30 zł i wkładali do koszyka 8 produktów, natomiast w koszykach z tackami pojawiało się około 9 produktów o średniej wartości 36 zł.

Analiza danych paragonowych pokazuje, że sklepy małoformatowe bywają ostatnią deską ratunku dla amatorów grilla, którym zabrakło węgla lub rozpałki, a zakup tych produktów jest jedynym celem wizyty w sklepie małoformatowym – w omawianym okresie na co czwartym paragonie z węglem i co piątym z rozpałką nie było żadnych innych pozycji. Prawie co trzeci klient, zaopatrując się w węgiel do grilla, sięgał również po piwo, a co ósmy po napoje gazowane. Co ważne, obie te kategorie występowały w koszykach z węglem relatywnie częściej niż miało miejsce w całej puli transakcji, gdzie piwo pojawiało się w co czwartym, a napoje gazowane w co dwunastym koszyku. Prawie 6% klientów kupujących węgiel sięgnęło też po keczup, a ponad 4% włożyło do koszyka musztardę, co jest bardzo dobrym wynikiem, biorąc pod uwagę fakt, że udział tych kategorii w całkowitej liczbie transakcji w sklepach małoformatowych nie przekraczał w omawianym okresie 0,5%.

 

 

 

Tacki do grilla również najczęściej współdzieliły koszyk z piwem (występowało ono w co czwartym takim koszyku, czyli podobnie w całej puli transakcji), napojami gazowanymi (były one obecne na co ósmym paragonie z tą kategorią), a także z sokami i napojami niegazowanymi, które pojawiały się w co dziesiątym koszyku, czyli prawie dwukrotnie częściej niż wynosi średnia dla wszystkich transakcji. Osoby kupujące w sklepie małoformatowym tacki do grilla częściej niż przeciętny klient sięgały też po inne produkty kojarzone z taką formą spędzania czasu – do ich koszyka często trafiały przyprawy musztarda oraz keczup (każda z tych kategorii była obecna na około 8% paragonów z tackami), a także jednorazowe naczynia (trafiły do 7% koszyków z tackami).

Co piąty klient sięgający po specjalne przyprawy do grilla kupował również inne mieszanki przyprawowe (głównie z przyprawami do mięs np. do karkówki czy do kurczaka), a co szósty wkładał do koszyka przyprawy jednoskładnikowe. Na co dwunastym paragonie z przyprawami do grilla można było znaleźć ketchup, na podobnym odsetku paragonów występowała też musztarda (znacznie częściej niż w całej puli koszyków).

Z pewnością nie jest zaskoczeniem fakt, że produkty typowo grillowe najlepiej sprzedają się w weekendy. W okresie od maja do sierpnia 2016 r. tylko około 25% wszystkich transakcji w sklepach małoformatowych zaraportowano w sobotę lub w niedzielę. Jednak w przypadku transakcji z tackami, węglem czy rozpałką znaczenie weekendów było znacznie większe – na ostatnie dwa dni tygodnia przypadała co druga transakcja z tackami, węglem czy rozpałką i ponad 40% transakcji zakupu przypraw do grilla. Keczupy i musztardy przez cały rok lepiej sprzedają się w weekendy niż w dni powszednie, ale w okresie grillowym koncentracja sprzedaży w weekendy, a szczególnie w soboty, była jeszcze wyraźniejsza – prawie 20% wszystkich transakcji zakupu keczupu i prawie 22% transakcji zakupu musztardy w sklepach małoformatowych miało miejsce właśnie w soboty.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data