(Polski) Drobne zakupy w drodze do szkoły

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Jak wynika z danych CMR, wielu uczniów po drodze do szkoły wstępuje do pobliskiego sklepu, by kupić coś słodkiego, sok lub wodę.

Dla wielu rodzajów słodyczy, zwłaszcza czekoladowych, lipiec i sierpień to miesiące, w których w sklepach małoformatowych do 300 m2 notuje się wyraźny spadek liczby transakcji, ponieważ klienci w tym czasie częściej sięgają po lżejsze przekąski lub zaspokajają apetyt na słodkości lodami. Jednak już we wrześniu batoniki, wafelki czy rogaliki z nadzieniem wracają do łask i często trafiają do szkolnego tornistra jako zamiennik lub dodatek do drugiego śniadania. O takim zastosowaniu słodkości z czekoladą świadczą rozkłady sprzedaży wg godziny zakupu. W roku szkolnym w sklepach małoformatowych do 300 m2 czas między 7.00 a 8.00 to dla niektórych przekąsek szczyt sprzedaży – to właśnie o tej porze raportuje się 10% transakcji z rogalikami z nadzieniem i 8% transakcji z ciasteczkami zbożowymi w małych opakowaniach (do 50 g). Tuż przed pierwszym dzwonkiem notuje się również wyraźny wzrost liczby paragonów z innymi słodkościami, takimi jak batony czy wafelki impulsowe, ale także batony zbożowe i lubiane przez dzieci ciasteczka Petitki Lubisie. W miesiącach wakacyjnych rozkłady sprzedaży wymienionych rodzajów słodyczy są już zdecydowanie inne – nie notuje się wzrostów między 7.00 a 8.00, a sprzedaż rozkłada się bardziej równomiernie w ciągu całego dnia.

Dane transakcyjne gromadzone przez CMR pokazują, że częstym celem wizyty w sklepie małoformatowym tuż przed rozpoczęciem lekcji jest zakup napoju lub wody w małym, poręcznym opakowaniu. W trakcie zakończonego niedawno roku szkolnego aż 12% transakcji zakupu wody smakowej w  butelkach do 500 ml  i 8% transakcji zakupu soków i napojów niegazowanych w opakowaniach o takiej samej pojemności zaraportowano właśnie między 7.00 a 8.00. Do szkolnych tornistrów często trafia też woda czysta w małych butelkach – co trzynasty paragon z tego typu produktami zaraportowano właśnie przed ósmą. Podobnie jak w przypadku słodyczy, w miesiącach wakacyjnych sprzedaż wód i napojów w małych opakowaniach wygląda inaczej – liczba transakcji zaczyna rosnąć około 7-8 i w godzinach między 10.00 a 18.00 utrzymuje się na podobnym poziomie. 

W sklepach małoformatowych sprzedaż batonów, wafelków impulsowych i pozostałych drobnych słodkich przekąsek utrzymuje się na podobnym poziomie od poniedziałku do piątku (w okresie wrzesień 2016 r. – czerwiec 2017 r. w te dni miało miejsce około 80% transakcji), ale wyraźnie spada w soboty i niedziele. To odróżnia je od ciastek w większych opakowaniach i czekolad, po które klienci dość chętnie sięgają również w weekendy, a szczyt ich sprzedaży przypada w soboty. Podobnie jest z napojami w opakowaniach impulsowych, po które klienci przychodzą do sklepów małoformatowych głównie w dni powszednie – w ostatnim roku szkolnym 4 na 5 paragonów z tymi produktami zaraportowano w dniach od poniedziałku do piątku. Natomiast większe butelki z wodą czy kartony z sokami często trafiały do koszyków w soboty i niedziele.

Jak pokazują dane CMR, słodycze w małych opakowaniach i napoje w niewielkich pojemnościach często trafiają do jednego koszyka zakupowego, a potem zapewne razem wędrują do szkolnego tornistra. Na około 12% paragonów z rogalikami wydanych przez kasy w dni powszednie we wrześniu 2016 r. występował sok lub napój niegazowany w opakowaniu do 500 ml. Z podobną częstotliwością ten rodzaj napojów pojawiał się na paragonach z ciasteczkami zbożowymi w małych opakowaniach, a także z Petitkami Lubisiami. Warto również odnotować, że w koszykach ze zdrowszymi przekąskami, czyli ciasteczkami i batonami zbożowymi częściej pojawiała się woda czysta (trafiała do co dwudziestego koszyka z tymi produktami) niż smakowa. Natomiast nabywcy rogalików z nadzieniem i ciasteczek Petitki Lubisie chętniej sięgali po wodę z dodatkami smakowymi. Część klientów zaopatrujących się w tym czasie w słodkie przekąski kupowała od razu dwa lub więcej rodzajów takich produktów – na 10% paragonów z batonami zbożowymi we wrześniu ubiegłego roku można było znaleźć inne batony, a w 7% koszyków z ciastkami zbożowymi pojawiały się wafelki impulsowe.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data