(Polski) Gumy do żucia w sklepach małoformatowych

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Trudno znaleźć małoformatowy sklep spożywczy, który nie miałby w ofercie ani jednego wariantu gumy do żucia. Niska cena za opakowanie, niewielkie rozmiary i estetyczne dyspozytory sprawiają, że produkty te najlepiej sprawdzają się w strefie przykasowej.

Jak pokazują dane CMR, po gumę do żucia sięga średnio co pięćdziesiąty klient odwiedzający sklepy małoformatowe do 300 m2. Bardzo często zakup tego typu produktów jest jedynym powodem wizyty w pobliskiej placówce, o czym może świadczyć fakt, że na niemal co czwartym paragonie z gumami do żucia nie występują żadne inne produkty. Z uwagi na małe opakowania gumy nie zajmują dużo miejsca, dlatego nawet niewielkie sklepy mogą pozwolić sobie na dość szeroka ofertę tych wyrobów. W grudniu 2019 r. klienci sklepów małoformatowych mogli wybierać średnio spośród 13-14 wariantów gum. Klienci sklepów małoformatowych najczęściej sięgają po gumy do żucia od poniedziałku do piątku, nieco mniejsze znaczenie dla sprzedaży tych kategorii mają natomiast weekendy. W ciągu dnia sprzedaż rozkłada się miarę równomiernie, ale wyraźny wzrost liczby paragonów z tego typu produktami widoczny jest w godzinach porannych – co ósma transakcja ma miejsce między godziną 7:00 a 9:00.

W kategorii gum do żucia od lat niepodzielnie rządzi firma Wrigley – w 2018 r. jej udziały wyniosły prawie 90%. W poprzednich latach udziały lidera były jeszcze wyższe, jednak w ostatnim roku w kategorii gum do żucia pojawiło się kilku innych graczy, którzy postanowili rozszerzyć swoje nowych produktów oferowanych pod znanymi cukierków: Mentos, Tic Tac i Halls. Udziały żadnego z konkurentów nie przekroczyły 5%, a Wrigley utrzymał swoją dominującą pozycję. Żadnej z nowych marek nie udało się także wspiąć na podium okupowanym niezmiennie przez marki Orbit, Airwaves oraz Winterfresh z oferty Wrigley.

W grudniu 2018 r. klienci sklepów małoformatowych do 300 m2 podobnie jak w poprzednich miesiącach najczęściej sięgali po gumę Orbit Spearmint 14g (pojawiła się na 16% paragonów z gumami). Na kolejnych miejscach w zestawieniu najlepiej rotujących produktów znalazły się gumy Airwaves Cassis + Vitamin C 14g, Orbit Peppermint 14 g. Niezmiennie największą popularnością cieszą się gumy miętowe – odpowiadają za ponad 60% wartości sprzedaży, około 1/3 obrotów generują warianty owocowe, grupę wiernych fanów (szczególnie wśród dzieci) mają również gumy balonowe, często oferowane w nietypowych opakowaniach i kształtach.

 


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data