(Polski) Kwiecień w sklepach małoformatowych

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

 

Jak wynika z danych CMR, w kwietniu 2019 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 m2 były o 4,5% wyższe niż w marcu, a liczba transakcji zwiększyła się w tym czasie o nieco ponad 2%. W porównaniu kwietniem 2018 r. wartość sprzedaży wzrosła o 13,7%.

Wysoki wzrost obrotów w ujęciu rocznym to efekt ruchomej daty Wielkanocy. W ubiegłym roku święto to było obchodzone 1 kwietnia, przez co całe przedświąteczne zakupy trzeba było zrobić jeszcze w marcu, natomiast w br. zarówno sama Wielkanoc, jak i przygotowania do niej przypadały na kwiecień. Klienci sklepów małoformatowych w kwietniu 2019 r. znacznie częściej niż przed rokiem kupowali nie tylko chrzan i majonez (liczba paragonów z tymi kategoriami była odpowiednio trzykrotnie i dwukrotnie wyższa niż rok wcześniej), ale też inne typowo wielkanocne produkty, takie jak mak, figurki czekoladowe i różnego rodzaju dodatki do wypieków (wydatki na nie były aż o 160% wyższe niż w kwietniu 2018 r.). Jak zwykle w miesiącach, w których wypada Wielkanoc, wzrosła sprzedaż alkoholi – wydatki na likiery były o 50% wyższe niż w kwietniu 2018 r., wyraźnie wzrosła również sprzedaż wódek whisky i wina.

Trzeba pamiętać, duże zakupy przedświąteczne klienci robią zazwyczaj w większych placówkach, natomiast pobliski sklep małoformatowy traktują jako miejsce do zakupów uzupełniających i awaryjnych, dlatego wzrosty sprzedaży w okresach poprzedzających Wielkanoc nie są tu aż tak widoczne jak w dużych sklepach. Jak pokazują dane CMR, w supermarketach (czyli sklepach o powierzchni 300-2500 m2, z wyłączeniem dyskontów) w kwietniu wartość sprzedaży była aż o 21% wyższa niż rok wcześniej, głównie za sprawą większych wydatków na różnego rodzaju przyprawy i dodatki kulinarne, przetwory warzywne i słodycze.

Kwiecień 2019 r. był znacznie chłodniejszy niż rok temu, co przełożyło się na słabszą sprzedaż w sklepach małoformatowych takich kategorii, jak lody (w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej liczba paragonów z tą kategorią obniżyła się o 1/3, a wydatki spadły o 25%) czy piwo (wprawdzie w ujęciu wartościowym sprzedaż była podobna jak rok wcześniej, ale zarówno liczba transakcji, jak i sprzedanych opakowań piwa była nieco niższa). W porównaniu z marcem 2019 r. kategorie te odnotowały oczywiście wzrost sprzedaży – wydatki na lody były w kwietniu ponad dwa razy wyższe niż w marcu, a wartość sprzedaży piwa zwiększyła się o 9%. W kwietniu lepiej niż w marcu sprzedawały się również napoje – wydatki na wodę czystą wzrosły o 13%, na napoje gazowane o 10%, natomiast wartość sprzedaży napojów izotonicznych zwiększyła się aż o 18%.

Jak pokazują dane CMR, w kwietniu 2019 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 wyniosła 15,01 zł, o 11% więcej niż przed rokiem i o prawie 2% więcej niż w marcu 2019 r.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data