(Polski) Letni przebój – napoje w małych opakowaniach

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Napoje to jedna z kategorii wyróżniających się największą sezonowością – wraz ze wzrostem temperatur w sklepach małoformatowych do 300 m2 wyraźnie rośnie zarówno wartość sprzedaży, jak i liczba paragonów, na których można znaleźć wodę, napoje gazowane, soki, nektary i napoje niegazowane, herbaty mrożone, a także napoje energetyczne i izotoniczne. Łączna udział tych kategorii w całkowitej wartości sprzedaży sklepów małoformatowych w miesiącach letnich wynosi około 8%. Latem napoje można znaleźć na co piątym, a w najbardziej gorących miesiącach na co czwartym paragonie.

W miesiącach letnich szczególnie rośnie popyt na napoje w małych, poręcznych opakowaniach. W kategorii napojów gazowanych małe butelki i puszki (o pojemności do 500 ml) w okresie czerwiec-sierpień odpowiadają za ponad 45% transakcji i generują ponad 1/3 wartości sprzedaży napojów gazowanych (podczas gdy zimą ich udział w obrotach wynosi około 25%).

Podobną tendencję widać też w kategorii wód – latem udział butelek o pojemności do 500 ml w wartości sprzedaży wód czystych wynosi około 20%, natomiast zimą spada do około 15%. W kategorii soków i napojów niegazowanych znaczenie produktów w małych opakowaniach jest nieco wyższe, gdyż nawet zimą pojemności do 0,5 l, pojawiają się na ponad połowie paragonów z tą kategorią i odpowiadają za około 40% wartości sprzedaży, natomiast latem ich udział w wartości sprzedaży wzrasta do około 45%.

Napoje w małych opakowaniach zajmują też dość dużo miejsca w lodówkach i na półkach z napojami. W lipcu i sierpniu 2019 r. klienci przeciętnego sklepu małoformatowego do 300 m2 mogli wybierać spośród ponad 46 wariantów napojów gazowanych, z czego około 16 stanowiły butelki i puszki o pojemności do 500 ml. Spośród napojów z bąbelkami w małych opakowaniach największym zainteresowaniem cieszą się niezmiennie Coca-Cola i Pepsi w puszkach 300 ml oraz w butelkach 0,5 l –w 2018 r. odpowiadały one łącznie za 20% wartości sprzedaży wszystkich napojów gazowanych.

Oferta soków, nektarów i napojów niegazowanych w sklepach małoformatowych szczycie ubiegłorocznego sezonu obejmowała średnio około 75 wariantów, z czego około połowę stanowiły napoje w opakowaniach o pojemności do 500 ml. Klienci sklepów małoformatowych, którzy poszukują napoju lub soku w małych opakowaniu najczęściej sięgają po napoje Tymbark w plastikowych butelkach 500 ml i szklanych 250 ml, a ich ulubione smaki to zdecydowanie jabłko-mięta i wiśnia-jabłko. Dużą popularnością cieszą się również napoje Kubuś Play w opakowaniach 400 ml.

Na półce przeciętnego sklepu z wodami czystymi klienci sklepu małoformatowego latem 2018 r. mogli znaleźć około 28 różnych wariantów wód czystych, z czego około 9 stanowiły wody w małych butelkach. Spośród wód w impulsowych opakowaniach najczęściej na paragonach pojawiają się  niegazowane warianty wód Żywiec Zdrój i Cisowianka w opakowaniach 500 ml.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data