(Polski) Mrożony impuls na patyku

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Latem lodówki z lodami impulsowymi w sklepach małoformatowych kuszą różnorodnością smaków i rodzajów. W szczycie sezonu klienci mogą wybierać spośród około 40 wariantów mrożonych przysmaków.

Sprzedaż lodów, w szczególności tych impulsowych, w sklepach małoformatowych do 300 m2 charakteryzuje się bardzo dużą sezonowością. Wiosną i latem lody w mniejszych opakowaniach można kupić w prawie 90% takich placówek, poza sezonem dystrybucja jest znacznie niższa – lody znikają z lodówek, by zrobić miejsce innym mrożonkom, takim jak dania mączne lub owoce i warzywa.

Latem lody są jednym z magnesów przyciągających klientów do sklepów małoformatowych – w najcieplejszych miesiącach pojawiają się na 6% paragonów. Kluczowym dla sprzedaży tej kategorii czynnikiem jest pogoda. W sezonie wiosna-lato 2016 odnotowano spadek liczby transakcji i wartości sprzedaży lodów impulsowych w porównaniu do tego samego okresu w 2015 rok, a główną przyczyną mniejszego popytu na mrożone przysmaki były niższe temperatury.

Latem lodówki z lodami impulsowymi w sklepach małoformatowych kuszą różnorodnością smaków i rodzajów – w szczycie sezonu znajduje się w nich około  40 różnych produktów. 6 na 10 osób sięgających do lodówki z lodami impulsowymi wybiera lody na patyku, ale dużą popularnością cieszą się też lody w rożku i w kubku. Jedynie nieco ponad połowa klientów kupujących lody w sklepach małoformatowych decyduje się na zakup tylko jednego opakowania. Co czwarty z nich kupuje od razu dwa opakowania, a co dziesiąty wkłada do koszyka trzy opakowania lodów impulsowych. Warto zauważyć, że zakup lodów jest często jedynym powodem wizyty w sklepie małoformatowym – na 37% paragonów z tą kategorią nie występują inne produktów.

Liderem sprzedaży lodów impulsowych w sklepach małoformatowych do 300 m2 jest Unilever, który ma w portfolio takie marki jak Big Milk czy Magnum, a drugie miejsce zajmuje Koral z markami m.in. Koktajlowe i Świderki. W 2016 r. wzrost udziałów w porównaniu do 2015 r. odnotowała Zielona Budka – udało jej się to m.in. dzięki markom Milka, Oreo, Daim. W całym 2016 na paragonach z lodami impulsowymi najczęściej pojawiały się lody Algida Big Milk i Big Bambi (po około 5% udziałów w liczbie transakcji). Dużą popularnością cieszyły się też lody Kaktus (z portfolio Nestle), a także Algida Zapp i Koral Koktajlowe.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data