(Polski) Październik w sklepach małoformatowych do 300 m2

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Jak wynika z danych CMR, w październiku 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 6,6% wyższa niż rok wcześniej, choć liczba transakcji utrzymała się na tym samym poziomie. W porównaniu z wrześniem 2019 r. obroty placówek małoformatowych wzrosły  o 3,5%, a liczba transakcji nieznacznie wzrosła.

Złota polska jesień nie zatrzymała sezonowych spadków popytu na lody, napoje czy piwo – w październiku klienci sklepów małoformatowych do 300 m2 wydali na  lody o prawie 50% mniej niż we wrześniu, a ich wydatki na wodę spadły o 5%. Kilkuprocentowy spadek w porównaniu z wrześniem odnotowało też piwo, przy czym najbardziej w porównaniu z wrześniem zmniejszył się popyt na warianty najbardziej sezonowe, czyli piwa smakowe i radlery  (wydatki na nie były aż o 20% niższe niż we wrześniu) oraz piwa bezalkoholowe.

W porównaniu z październikiem 2918 r. wzrosła wartość sprzedaży wszystkich trzech kluczowych dla małego formatu kategorii, czyli alkoholi, wyrobów tytoniowych i napojów, które łącznie odpowiadają za około 50% obrotów placówek małoformatowych. Dynamicznie rosnąca sprzedaż wkładów do podgrzewaczy i innych alternatywnych wyrobów tytoniowych nie zaszkodziła tradycyjnym papierosom – w październiku liczba paragonów, na których znalazła się ta kategoria była o około 2% wyższa niż rok wcześniej.

Październik był kolejnym miesiącem, w którym wysokie, dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w sklepach małego formatu odnotowała kategoria whisky. Nadal świetnie radzą sobie również wódki smakowe (wydatki na nie były o 9% wyższe niż rok wcześniej), przy czym największą popularnością cieszą się niezmiennie małe opakowania – 7 na 10 opakowań wódek smakowych sprzedawanych w sklepach małoformatowych stanowią butelki o pojemności do 100 ml. W porównaniu z poprzednim rokiem klienci sklepów małoformatowych kupują też więcej win, w tym również tych musujących i wermutów, systematycznie spada natomiast zainteresowanie tanimi napojami winopodobnymi.

Jak wynika z danych CMR, w październiku 2019 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 wyniosła 15,37 zł i była tylko o 2,5% wyższa niż we wrześniu. W porównaniu z październikiem 2018 r. średnia wartość koszyka wzrosła się o 7%, do czego przyczyniła się coraz większa skłonność klientów do sięgania po produkty lepszej jakości i marki z wyższych półek cenowych, a także obserwowany od kilku miesięcy wzrost cen żywności.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data