(Polski) Październik w sklepach małoformatowych

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Jak wynika z danych CMR, w październiku 2018 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 m2 były o 2,2% wyższe niż we wrześniu i o 5,1% wyższe niż w październiku 2016 r. Całkowita liczba transakcji utrzymała się na poziomie sprzed roku, ale w porównaniu do września nieznacznie spadła.

Tegoroczny październik był dość ciepły i słoneczny, dlatego sprzedaż kategorii wrażliwych na pogodę, takich jak piwo, napoje czy lody była wyższa niż przed rokiem, choć w porównaniu z wrześniem większość z nich odnotowała spadki. W październiku 2018 r. klienci sklepów  małoformatowych kupili o 16% więcej wody niż przed rokiem i wydali na nią o 19% więcej. Jednocześnie wartość sprzedaży tej kategorii była o 12% niższa niż we wrześniu. Natomiast wydatki na napoje gazowane zwiększyły się o 13% w stosunku do października 2017 r., jednak w porównaniu z tegorocznym wrześniem obniżyły się o 8%. Jeszcze większy spadek wartości sprzedaży (aż o 60%) w ujęciu mdm odnotowała kategoria lodów. Jak zwykle jesienią do łask klientów wróciły słodycze, takie jak czekolady (klienci wydali na nie o 13% więcej niż we wrześniu), wafelki impulsowe (wzrost o 22%) i batony. Dzień Nauczyciela przyczynił się natomiast do wzrostu sprzedaży pralin – w październiku sprzedano o 25% więcej opakowań bombonierek niż we wrześniu. Koniec października to czas, kiedy skokowo rośnie sprzedaż zniczy – w ostatnich dniach października można je było znaleźć na co setnym paragonie.

Najważniejszymi kategoriami produktowymi dla sklepów małoformatowych pozostają alkohole, wyroby tytoniowe i napoje – w październiku odpowiadały za połowę obrotów placówek w tym formacie. W ostatnim miesiącu jakikolwiek produkt alkoholowy pojawiał się na co trzecim paragonie, a prawie co czarty klient odwiedzający sklep małoformatowy sięgał po napój bezalkoholowy. O dużym znaczeniu tych kategorii świadczy też szeroka oferta produktowa. W październiku klienci odwiedzający sklep alkoholowy mogli wybierać średnio spośród 193 napojów alkoholowych (głównie piw i wódek), 190 wariantów napojów (w tym około 75 SKU soków i 42 warianty napojów gazowanych) i 70 rodzajów produktów tytoniowych.

Jak wynika z danych CMR, średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 w październiku 2018 r. wyniosła 13,96 zł, czyli o 5% więcej niż w październiku 2017 roku i o 3% więcej niż we wrześniu br.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data