(Polski) Piwo w co czwartym koszyku

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Piwo to dla sklepów małoformatowych do 300 m2 jedna z kluczowych kategorii, ponieważ odpowiada za ponad 14% całkowitej wartości sprzedaży, co daje mu drugie miejsce (po papierosach) pod względem udziałów w obrotach. Pod względem liczby transakcji piwo nie ma sobie równych – jest to zdecydowanie najczęściej kupowany produkt, a butelkę lub puszkę z logo któregoś z browarów można znaleźć w co czwartym koszyku.

Zakup piwa jest bardzo często głównym lub nawet jednym powodem, dla którego klienci przychodzą do sklepu małoformatowego, o czym może świadczyć fakt, że na około 40% paragonów z tą kategorią nie występują inne produkty. Nic więc dziwnego, że półka lub lodówka z tym rodzajem alkoholu to często najważniejsze miejsce w sklepie małoformatowym, a wybór marek, smaków i rodzajów piw może przyprawić o zawrót głowy. Oferta piwa w tym formacie placówek zmienia się nieco w trakcie roku – latem na półce musi się znaleźć miejsce dla nowości, a także dla szerszego niż w pozostałych miesiącach asortymentu piw smakowych i radlerów. Skalę tego zjawiska świetnie ilustrują dane z zeszłego roku, w których wynika, że w styczniu 2016 r. klienci mogli wybierać średnio spośród 60 produktów, ale już w lipcu mieli do wyboru około 75 różnych piw. Najwięcej miejsca na półce i w lodówkach zajmują wyroby trzech największych producentów, czyli Kompanii Piwowarskiej, Grupy Żywiec i Carlsberga, ale prawie każda placówka ma też w ofercie przynajmniej kilka piw warzonych przez mniejsze browary.

Sprzedaż piwa w sklepach małoformatowych wyraźnie się zmienia w ciągu roku – podobnie jak większość kategorii napojowych ta również najlepiej sprzedaje się latem, a popyt na nią jest wyraźnie skorelowany z pogodą. To właśnie niższa rok wcześniej temperatura w lipcu i sierpniu nie pozwoliła również browarom cieszyć się w pełni z efektu Euro 2016. Mimo emocji, z jakimi wiązały się dla Polaków zeszłoroczne Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej i dobrym wynikom sprzedażowym osiągniętym w czerwcu, w całym 2016 r. w sklepach małoformatowych odnotowano niewielki spadek liczby paragonów z piwem w porównaniu do 2015 roku.             

Konsumpcji piwa zdecydowanie sprzyja też wolny czas, dlatego więcej transakcji z tą kategorią raportuje się również w soboty i w inne dni poprzedzające święta lub długie weekendy. Co ciekawe, o ile tanie, popularne piwa sprzedają się w miarę równomiernie przez cały tydzień, to po droższe marki, a także piwa specjalne i smakowe klienci sklepów małoformatowych chętniej sięgają w piątki i soboty. Piwo to także ulubiony napój kibiców sportowych, co potwierdzają m.in. wyraźne skoki sprzedaży odnotowane we wszystkie dni, w których polska reprezentacja grała mecze na Euro 2016.

Piwosz, który zaopatruje się w swój ulubiony trunek w sklepie małoformatowym, zwykle nie ogranicza się do jednej puszki lub butelki (pojedyncze opakowanie piwa występuje tylko na co trzecim paragonie). Wprawdzie najczęściej zdarzają się transakcje dotyczące na zakupu 2 lub 3 opakowań, ale warto odnotować, że co siódma osoba kupująca piwo sięga od razu po 4 opakowania, a co dziesiąta kupuje 5 lub więcej piw.

Mimo iż browary prześcigają się w wymyślaniu nowych rodzajów piwnych specjalności i wciąż poszerzają ofertę o kolejne warianty, klienci sklepów małoformatowych niezmiennie preferują piwa jasne pełne (w całym 2016 r. wygenerowały one około 75% obrotów tą kategorią), chętnie też sięgają po piwa mocne (prawie 11% udziałów w wartości sprzedaży). Najważniejszą marką piwa w sklepach małoformatowych pozostaje Żubr – w 2016 r. m.in. dzięki akcji promocyjnej „Dwa szybkie Żubry” marka ta umocniła się na pozycji lidera, zwiększając udziały w wolumenie sprzedaży do 18%. Na kolejnych miejscach uplasowały się marki Tyskie (prawie 10% udziałów), Harnaś, Tatra oraz Żywiec.

W odróżnieniu od sklepów wielkoformatowych, gdzie klienci najchętniej kupują piwa w puszkach, w sklepach małoformatowych najlepiej sprzedają się piwa w butelkach – w typowym sklepie osiedlowym piwa w puszkach można znaleźć tylko na 30% paragonów z piwem. Z tego powodu czołówka rankingu najczęściej kupowanych w tym kanale wariantów piw została zdominowana przez piwa w butelkach. W 2016 r. na paragonach z piwem najczęściej pojawiał się Żubr w butelce – występował on na 15% paragonów z piwem. Na kolejnych pozycjach w rankingu najczęściej kupowanych wariantów znalazły się Harnaś w butelce, Tatra Jasne Pełne w butelce i Tyskie w butelce. Warto zauważyć, że wymienione warianty regularnie zajmują też cztery pierwsze miejsca w rankingu wszystkich najlepiej rotujących produktów w sklepach małoformatowych.

 

 

 


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data