Podatek cukrowy

Jak podaje CMR opłata cukrowa czyli w rzeczywistości podatek  od napojów słodzonych obowiązuje od 1 stycznia 2021 i spoczywa na producentach/importerach. Opłata ta podzielona jest na część stałą i zmienną. Część stała to 50 groszy na litr napoju z cukrem i/lub słodzikiem, dodatek 10 gr za litr napoju z zawartością kofeiny/tauryny. Część zmienna to 5 groszy za każdy gram cukru powyżej jego zawartości 5 gram/100 ml w przeliczeniu na litr napoju. Wyznaczony został górny limit opłaty, który wynosi 1,20 zł za litr napoju. CMR podaje, że pełna opłata nie dotyczy kategorii napojowych z zawartością soków owocowo-warzywnych min. 20% w składzie (zwolnione z opłaty stałej m.in. dla soków, nektarów, wybranych napojów niegazowanych). Pod opłatę nie podlegają również napoje z dominującą zawartością mleka np. kawy mrożone. Wyłączone z podatku są również napoje węglowodanowo-elektrolitowe np. izotoniki.

Według danych CMR napoje energetyczne notują spadek wolumenu sprzedaży i liczby transakcji w sklepach niezależnych i miękkiej franczyzy do 300m2 w pierwszych tygodniach stycznia 2021, ale przy relatywnym utrzymaniu poziomu (ujemnej) dynamiki wartości sprzedaży w porównaniu z końcówką 2020 roku. Wzrost średniej ceny energetyków w przeliczeniu na litr  w styczniu 2021 wynosi blisko 8%. Jak podaje CMR najwyższy wzrost cen raportowany jest w przypadku produktów brandowanych marką własną (23%), a ceny jednostkowe produktów topowych graczy rynkowych rosną jednocyfrowo.

Napoje gazowane odnotowują większy spadek wolumenu i liczy transakcji sprzedaży w pierwszych tygodniach stycznia 2021 w stosunku do energetyków, ale również przy zachowaniu dynamik wartości sprzedaży z końcówki 2020 roku. Wzrost średniej ceny za litr napoju gazowanego wynosi ponad 23% i z tygodnia na tydzień zwiększa się spread cenowy w stosunku do cen sprzed 2021. Również w napojach gazowanych najwyższy procentowy przyrost cen raportowany jest w przypadku marek własnych (45%), główni producenci, czyli CocaCola i Pepsico rosną w podobnym tempie jak cała kategoria, a najniższy poziom wzrostu cen wśród głównych producentów raportują produkty Schweppes oraz Zbyszko.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data