(Polski) Napoje na co piątym paragonie

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Napoje to jedna z najważniejszych kategorii dla sklepów małoformatowych – w 2017 r odpowiadały one za niemal 7% obrotów sklepów małoformatowych do 300 m2 i pojawiały się na co piątym, a w najcieplejszych tygodniach nawet na co czwartym paragonie. Napoje to jedna z kategorii, które przyciągają klientów do sklepów małoformatowych (szczególnie latem), dlatego trudno znaleźć placówkę w tym formacie, która nie miałaby w ofercie tej kategorii. Najpopularniejsze rodzaje napojów, czyli woda, napoje gazowane oraz soki, nektary i napoje niegazowane są dostępne w prawie każdym sklepie, ale dość szeroką dystrybucję mają również produkty z mniej znaczących segmentów, takich jak herbaty mrożone, napoje energetyzujące czy izotoniczne.

Klienci, którzy chcą kupić w sklepie małoformatowym coś do picia, najczęściej decydują się na napoje gazowane – w 2017 r. odpowiadały one za 33% wartości sprzedaży napojów i miały prawie 34% udziałów w liczbie transakcji. Na kolejnych miejscach pod względem wartości sprzedaży znalazły się w soki, nektary i napoje niegazowane (23%)oraz wody czyste (20%). Warto odnotować, że pozycję wicelidera sokom udaje się utrzymać przez niemal cały rok – jedynie w miesiącach letnich muszą ustąpić miejsca wodzie. Coraz większą popularnością w tym formacie sklepów  cieszą się napoje energetyzujące (w wakacje ubiegłego roku odpowiadały ona za prawie 12% sprzedaży napojów) oraz izotoniczne. Liderem sprzedaży szeroko rozumianej kategorii napojów bezalkoholowych w sklepach małoformatowych do 300 m2 pozostaje Coca-Cola – w 2017 r. jej produkty wygenerowały około 23% wartości sprzedaży tej kategorii. Na drugim miejscu uplasował się Maspex z udziałami na poziomie 19%, natomiast na trzeciej pozycji znalazła się Pepsi (11%).

Napoje gazowane – niezmiennie rządzi Coca-Cola

W 2017 r. w porównaniu do ubiegłego roku całkowita liczba transakcji zakupu napojów gazowanych w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 3,5% wyższa. W okresie od stycznia do grudnia 2017 r. napoje z bąbelkami były obecne na co trzynastym paragonie. Ich duże znaczenie potwierdza przegotowywany cyklicznie przez CMR ranking TOP 1000 najlepiej rotujących produktów – w okresie od lipca do grudnia 2017 r. w takim zestawieniu znalazły się aż 53 warianty napojów gazowanych. Najwyżej (na 10. pozycji) uplasowała się Coca-Cola w puszce 330 ml. W pierwszej dwudziestce znalazły się również Pepsi w puszce 330 ml oraz Coca-Cola 1 l.

Duże zainteresowanie klientów tą kategorią i aktywność producentów sprawiają, że półka napojami gazowanymi jest coraz szersza – w grudniu 2017 klienci typowego sklepu małoformatowego mogli wybierać średnio spośród 38 wariantów napojów gazowanych, podczas gdy rok wcześniej było to około 35 wariantów. Wzrost liczby dostępnych w przeciętnym sklepie wariantów napojów gazowanych w ciągu ostatnich lat spowodowany był przede wszystkim poszerzaniem się oferty napojów gazowanych typu cola oraz napojów gazowanych o smakach owocowych. W porównaniu z ubiegłym rokiem na półkach sklepów małoformatowych przybyło napojów gazowanych w mniejszych gramaturach. Z danych CMR wynika również, że z roku na rok rośnie wolumen sprzedaży bezcukrowych napojów gazowanych. W okresie od stycznia do grudnia 2017 w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej wolumen sprzedaży napojów z bąbelkami bez cukru wzrósł o ponad 8%.

W sklepach małoformatowych najwięcej miejsca na półce zajmują napoje gazowane o smakach owocowych (w grudniu było to średnio 20 wariantów), imponujący wybór mają też miłośnicy coli (średnio 15 wariantów), ale już oferta oranżady i toników jest znacznie skromniejsza. Miejsce na półce nie do końca odzwierciedla udziały różnych rodzajów napojów gazowanych w sprzedaży tej kategorii. W okresie od stycznia do grudnia 2017 r. napoje typu cola odpowiadały za nieco ponad 67% wartości sprzedaży, 24% udziałów w wartości sprzedaży miały w tym czasie napoje gazowane o smaku owocowym, a udział oranżady wynosił ponad 6%. Znaczenie napojów typu cola rośne w miesiącach zimowych, a swój szczyt osiąga w grudniu (w tym roku udziały wolumenowe coli wyniosły prawie 65%), gdyż wielu Polaków nie wyobraża sobie świątecznego stołu bez ulubionej coli – to właśnie w tym czasie szczyt sprzedaży osiągają butelki Coca-Coli i Pepsi o pojemności 2250 ml i dwulitrowe butelki Hoop Coli.

Liderem sprzedaży napojów gazowanych w sklepach małoformatowych do 300 m2 jest Coca-Cola – w okresie od stycznia do grudnia jej udziały w wolumenie sprzedaży wzrosły w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej do ponad 42%, przy czym do wzrostu przyczyniła się głównie lepsza sprzedaż marek Coca-Cola i Fanta. Jej główny konkurent, czyli firma Pepsi kontrolowała w tym czasie prawie 25% udziałów. Na trzecim miejscu umocniła się firma Colian z marką Hellena – jej udziały wzrosły w omawianym okresie do ponad 8%, gorzej niż przed rokiem radzili sobie natomiast dwaj inni producenci – Zbyszko i Kofola.

Wody czyste – z bąbelkami czy bez?

W roku 2017 w porównaniu do ubiegłego roku całkowita liczba transakcji zakupu wody czystej w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 1,9% wyższa. Do wzrostu przyczynił się w dużej mierze cieplejszy niż przed rokiem sierpień, szczególnie duże wzrosty zanotowano w pierwszych dwóch tygodniach sierpnia, kiedy przez Polskę przetoczyła się fala upałów.

W okresie od stycznia do grudnia 2017 r. przynajmniej jedną butelkę wody czystej można było znaleźć na co szesnastym paragonie. W zestawieniu TOP 1000 najlepiej rotujących produktów w sklepach małego formatu w okresie od lipca do grudnia 2017 r. znalazło się 27 wariantów wody czystej. Najwyżej (na 19. pozycji) uplasowała się woda niegazowana Żywiec Zdrój w butelce 1500ml, ale w pierwszej dwudziestce piątce znalazły się również niegazowana Cisowianka 1500ml oraz Muszynianka 1500ml.

Z danych CMR wynika, że półka z tą kategorią jest coraz szersza – w grudniu 2017 klienci typowego sklepu małoformatowego mogli wybierać średnio spośród 24 wariantów wody czystej, podczas gdy rok wcześniej było to około 22 wariantów. Wzrost liczby dostępnych w przeciętnym sklepie wariantów wody czystej w ciągu ostatnich lat spowodowany był przede wszystkim poszerzaniem się oferty wody czystej niegazowanej.

Z danych CMR wynika, że z roku na rok rośnie również wolumen sprzedaży niegazowanej wody czystej – w 2017 roku odpowiadała ona za około 60% wolumenu sprzedaży wody czystej. W ostatnim roku klienci częściej sięgali również po warianty lekko gazowane, natomiast wody czyste gazowane w porównaniu do 2016 odnotowały spadki sprzedaży wolumenu. Wybór spośród wariantów niegazowanych i gazowanych charakteryzuje się sezonowością, w miesiącach letnich, cieplejszych wzrasta zainteresowanie wodą z bąbelkami, natomiast w pozostałych miesiącach roku klienci częściej sięgają po niegazowane warianty.

Liderem sprzedaży wody czystej w sklepach małoformatowych do 300 m2 jest Cisowianka producenta Nałęczów Zdrój – w okresie od stycznia do grudnia odpowiadała ona za prawie 1/4 sprzedaży wolumenu wód czystych. Na kolejnej pozycji w rankingu znajduje się marka Żywiec Zdrój należąca do grupy Danone. Natomiast największy wzrost wolumenowy w roku 2017 względem roku 2016 odnotowała Muszynianka.

Paul Sobol-Mazur


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data