(Polski) Rośnie sprzedaż lodów premium

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W 2018 roku lody były kategorią o największej dynamice wartości sprzedaży spośród wszystkich kategorii FMCG w sklepach małoformatowych do 300 m2. Wyższe niż w ubiegłych latach temperatury w kwietniu i maju 2018 przełożyły się na wyraźny wzrost wartości sprzedaży – w okresie od kwietnia do września 2018 kategoria ta zanotowała niemal 40% wzrost wartości sprzedaży. W przypadku lodów familijnych, za wzrostem tym stoją produkty z wszystkich segmentów cenowych jednak największy procentowo, w ubiegłym roku zanotowały lody segmentu premium.

Duży udział w tym miała marka Grycan jednak i marki top premium, takie jak Haagen-Dazs oraz Ben&Jerrys, których średnie ceny za opakowanie zbliżają się do 25 zł również odnotowały wzrost udziałów wartościowych. Należy tu zaznaczyć, że marki top premium występują właściwie wyłącznie w opakowaniach 500 ml. Konsument marki premium znajdzie w mniej więcej połowie sklepów małoformatowych do 300 m2 sprzedających lody familijne.

Najczęściej spotykanymi markami w tym formacie sklepów są Grycan, Lody Jak Dawniej Korala oraz Magnum Unilevera. Warianty Top Premium marek: Haagen-Dazs i B&J znajdziemy raczej w sklepach większego formatu. Średnio na sklepie małoformatowym do 300 m2, konsument znajdzie ok 3 wariantów lodów familijnych premium.

W tym segmencie, w 2018 roku pojawiła się też nowa marka: Smaki Dzieciństwa Korala. Lody te mocno odbiegają jeszcze poziomem dystrybucji od kluczowych dla Korala brandów ale najwyraźniej znalazły już swoje miejsce w tym segmencie, przewyższając 2018 roku pod względem udziałów wartościowych w sklepach do 300 m2 markę Magnum.

Pod względem trendu wartości sprzedaży, podobna sytuacja ma się w lodach impulsowych. Tu jednak od lat, niepodzielnie rządzi marka Magnum. Nawet tak duża dynamika sprzedaży w ubiegłym roku nie spowodowała utraty przez nią udziałów wartościowych. W 2018 roku, podobnie jak rok wcześniej, co dziesiąta złotówka wydana w sklepach małoformatowych do 300m2 na lody impulsowe przeznaczona była na zakup „Magnumów”.

Ich producent – Unilever, doskonale zdaje sobie sprawę z rosnącej popularności wariantów premium. W 2018 podwyższył średnie ceny za opakowanie tej marki o ponad 50 gr.

Drugim istotnym producentem, który ma w swojej ofercie lody impulsowe z podobnego przedziału cenowego jest Froneri. Producent ten od dłuższego czasu korzysta z sprawdzonych brandów z rynku słodyczy. Najpopularniejsze z nich: Milka, Oreo, Daim, Kitkat i Toblerone mają łącznie ok 7% rynku lodów impulsowych w sklepach małoformatowych do 300 m2 choć wartość ta, nieznaczenie spadła w stosunku do 2017 roku.

W przeciwieństwie do lodów familijnych, których ekspozycja jest mocno ograniczona w sklepach małego formatu – lody impulsowe premium, w szczycie sezonu, dostępne są w ok 80% sklepów sprzedających lody impulsowe a konsument może wybierać na sklepie średnio spośród 6 wariantów lodów impulsowych premium.

 

Marek Zachalski


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data