(Polski) Sery typu feta i mozzarella w sklepach małoformatowych

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Szczyt sprzedaży serów typu feta czy mozzarella, które często są składnikami sałatek, przypada na miesiące letnie, kiedy łatwo można kupić świeże warzywa, w tym – kluczowe dla tej kategorii – pomidory.

Sery wywodzące się z Grecji i Włoch, takie jak feta, mozzarella, ricotta czy mascarpone, to jedna z najszybciej rosnących kategorii mlecznych w sprzedaży sklepów małoformatowych. W 2018 r. wartość ich sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była prawie 30% wyższa niż rok wcześniej, a liczba paragonów, na których pojawiały się tego typu wyroby zwiększyła się w tym czasie o jedną piątą.

Sprzedaż serów wywodzących się z Włoch czy Grecji podlega wahaniom sezonowym. Szczyt sprzedaży serów typu feta czy mozzarella, które często są składnikami sałatek, przypada na miesiące letnie, w których łatwo dostępne są świeże warzywa, szczególnie pomidory. Jak pokazują dane CMR, w sierpniu 2018 r. w sklepach małoformatowych do 300 m2 liczba paragonów na których pojawiły się sery typu feta lub mozzarella była o ponad połowę wyższa niż w styczniu. Natomiast mascrapone i ricotta, używane często do wypieków, najlepiej sprzedają się tuż przed Bożym Narodzeniem i Wielkanocą.

Sery typu feta można kupić w około 60% wszystkich placówek małoformatowych, natomiast dostępność mozzarelli w tego typu placówkach zmienia się wraz z porą roku, ale w szczycie sezonu ma je w ofercie co drugi sklep małego formatu. Klienci sklepów małoformatowych mają do wyboru średnio 2 warianty serów typu mozzarella i 2-3 rodzaje serów typu feta. Nieco słabiej dostępne są w tym formacie sklepów sery mascarpone i ricotta – w grudniu 2019 r. można je było znaleźć w co czwartym sklepie małoformatowym, ale najczęściej na półce można było znaleźć tylko jeden wariant takich serów. 

Kategoria serów typu feta ma jednego wyraźnego lidera – firmę Mlekovita z marką Favita, która w 2018 r. odpowiadała za około 75% wartości sprzedaży tej kategorii. Na drugim miejscu z udziałem około 15% uplasowała się firma Arla Foods, producent serów Apetina. Najwięcej serów typu mozzarella w sklepach małoformatowych do 300 m2 sprzedają firmy Zott (marka Zottarella) oraz Lactalis (marka Galbani) – w 2018 r. ich udział w wartości sprzedaży wynosił odpowiednio 31% i 26%. Silną pozycję i kilkunastoprocentowy udział w sprzedaży tego rodzaju sera mają również firmy Bakoma i Temar. W kategorii serów typu włoskiego używanych do wypieków równych sobie nie ma Piątnica ze swoim Serem śmietankowo-kremowym Mascarpone.

Klienci sklepów małoformatowych najczęściej kupują sery typu włoskiego i greckiego w piątki i soboty przy okazji większych zakupów, o czym może świadczyć fakt, że średnia wartość paragonów, na których znajdują się takie sery jest prawie 3 razy wyższa niż wartość przeciętnego paragonu w tym formacie placówek. Do koszyków z serami typu feta i mozzarella często trafiają m.in. mleko, soki i napoje niegazowane, a także śmietany, woda czysta i jogurty naturalne. W przypadku serów typu mascarpone i ricotta w czołówce najczęściej współkupowanych kategorii produktowych pierwsze miejsce zajmują śmietany (pojawiają się na co trzecim paragonie z tego typu serami). Bardzo często w koszykach z tymi rodzajami serów można też znaleźć mleko, masło, ciastka i dodatki do pieczenia.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data