(Polski) Sezon ogórkowy w sklepach małoformatowych

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Wakacje to czas kiedy w sklepach małoformatowych rośnie nie tylko sprzedaż typowo letnich kategorii jak napoje, lody czy piwo. W wielu domach w lipcu rusza przygotowywanie przetworów na zimę, dlatego duże wzrosty sprzedaży notują w tym czasie cukry żelujące, a także ocet i przyprawy, bez których trudno sobie wyobrazić marynowanie.

Ocet – do ogórków i grzybów 

Jak pokazują dane CMR, zainteresowanie octem zaczyna rosnąć, kiedy w ogródkach pojawiają się ogórki, czyli w lipcu, ale wysoka sprzedaż utrzymuje się także w sierpniu i wrześniu, kiedy do słoików zaczynają trafiać inne warzywa, a także grzyby. W 2017 r. ze względu na urodzaj grzybów w polskich lasach najwyższą sprzedaż octu w sklepach małoformatowych odnotowano właśnie we wrześniu. Ocet ma w ofercie około 90% sklepów małoformatowych do 300 m2. Klienci nie mają jednak zwykle zbyt dużego wyboru – na półce z tą kategorią można znaleźć średnio 2-3 warianty octów. Warto podkreślić, że latem skokowo rośnie popyt na ocet spirytusowy (w lipcu 2017 r. w sklepach małoformatowych sprzedało się prawie 4 razy więcej butelek octu spirytusowego), natomiast sprzedaż octów smakowych notuje w tym czasie znacznie mniejsze wzrosty (ich sprzedaż wzrosła w omawianym okresie tylko o 30%). Kategoria octów jest mocno rozdrobniona – trudno wskazać ogólnopolskiego lidera, silną pozycję mają też marki własne, które w  lipcu 2017 r. odpowiadały za około 17% wartości sprzedaży tej kategorii. W tym czasie do koszyków klientów często trafiały też produkty firm Jamar i Pegaz – ich udziały wartościowe wynosiły po około 10%. Większość klientów kupujących w sklepach małoformatowych ocet wkłada do koszyka tylko jedną butelkę, ale duża część z nich woli zrobić większe zapasy tego produktu – w okresie od maja do września 2017 r. na co piątym paragonie z tą kategorią można było znaleźć 2 opakowania, a na co dwunastym – 3 lub więcej opakowań octu.

Przyprawowy niezbędnik do marynat 

W tym samym czasie, kiedy zaczyna rosnąć sprzedaż octu, na paragonach częściej zaczynają pojawiać się również przyprawy – głównie te, które przewijają się w przepisach na ogórki konserwowe oraz inne przetwory, czyli ziele angielskie, liść laurowy i gorczyca. W lipcu 2017 r. w sklepach małoformatowych sprzedano 20 razy więcej opakowań gorczycy niż w czerwcu. W tym czasie sprzedaż liścia laurowego wzrosła o 110%, ziela angielskiego o 170%, a pieprzu czarnego o 30%. Z danych CMR wynika, że firma Prymat, która sprzedaje najwięcej przypraw jednoskładnikowych w sklepach małoformatowych, również latem jest zdecydowanym liderem – w lipcu i sierpniu 2017 r. odpowiadała ona za ponad 40% wartości sprzedaży tej kategorii, a produkty pod jej flagową marką: Gorczyca Biała, Pieprz Czarny, Liść Laurowy i Ziele Angielskie otwierały ranking najlepiej sprzedających się wariantów przypraw. Na kolejnych miejscach pod względem wartości sprzedaży przypraw jednoskładnikowych w lipcu i sierpniu 2018 r. uplasowały się firmy McCormick z marką Kamis (około 14%), Cykoria i Appetita.

Idealna mieszanka do ogórków 

Jak pokazują dane z paragonów, część gospodyń zamiast własnoręcznie komponować marynaty do przetworów woli skorzystać z gotowej mieszanki. W lipcu i sierpniu takie produkty ułatwiające konserwowanie ogórków można kupić w co drugim sklepie małoformatowym, ale po sezonie właściwie zupełnie znikają z półek. W lipcu 2017 r. liczba sprzedanych opakowań przypraw do ogórków była siedmiokrotnie wyższa niż w czerwcu. W tym czasie przyprawy do ogórków były najchętniej wybieraną mieszanką przyprawową (stanowiły 1/5 wszystkich sprzedanych opakowań). Najchętniej wybieraną w tym czasie przyprawą do ogórków były produkty marki Appetita – Mieszanka do Ogórków Konserwowych i Mieszanka do Ogórków Kwaszonych oraz mieszanki z oferty marki Prymat – Mieszanka do Ogórków Kwaszonych i Mieszanka do Ogórków Konserwowych.

W jednym koszyku, w jednym słoiku

Jak nietrudno się domyślić, ocet i przyprawy używane do przetworów często trafiają do tych samych koszyków. Z danych CMR wynika, że  w okresie od maja do września 2017 r. na co trzecim paragonie z gorczycą i na co siódmym paragonie z przyprawami do ogórków pojawiał się również ocet. Popularnym duetem są również liść laurowy i ziele angielskie – w omawianym okresie co drugi klient, który kupował ziele angielskie, wkładał do koszyka również liść laurowy.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data