(Polski) Sezon na przetwory domowe

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Wakacje, to czas w którym, ze względu na szeroką dostępność świeżych owoców i warzyw, Polacy tradycyjnie przygotowują domowe przetwory. Marynujemy owoce, warzywa, przygotowujemy dżemy, konfitury czy soki.

Do marynowania warzyw i owoców sięgamy głównie po ocet, sól i przyprawy. Jak pokazują dane CMR, w samym lipcu 2018 r. konsumenci kupili ok. 1,5 razy więcej opakowań octu spirytusowego niż w czerwcu, natomiast okres lipiec-sierpień 2018 r. było odpowiedzialny za 33% rocznej wartości sprzedaży octu w sklepach małoformatowych do 300 m2. W badanym okresie wzrasta również sprzedaż soli. W lipcu konsumenci kupili ok. 25% więcej na soli niż w czerwcu. Dostępność obu kategorii jest wysoka przez cały rok i oscyluje wokół 80%-90% w sklepach małoformatowych do 300 m2, a średnio konsument wybiera spośród 1-2 wariantów octów i 2-3 wariantów soli.

Nieodzownym elementem do przygotowania przetworów na zimę są także przyprawy. Jak wynika z danych CMR, wraz z nadejściem lata częściej do koszyków konsumentów trafiają: gorczyca, liść laurowy, ziele angielskie, kurkuma, chili czy gotowe mieszanki do marynowania. Na przykład wakacje 2018 r. wygenerowały w placówkach małego formatu 70% rocznej sprzedaży wartościowej przyprawy do ogórków, a w przypadku gorczycy było to 67% dla gorczycy. W sezonie wzrasta również dostępność powyższych przypraw – w lipcu 2018 r. gorczyca była dostępna w 70% placówek małego formatu, a przyprawę do ogórków można było spotkać w co drugiej takiej placówce.

Oprócz marynat przygotowujemy również przetwory słodkie. Dzięki możliwościom jakie dają fiksy czy cukry żelujące przygotowanie domowego dżemu jest łatwe i szybkie. Wraz z nadejściem sezonu na truskawki (przełom maja/czerwca) wzrasta zainteresowanie produktami żelującymi i trwa ono do końca sezonu owocowego (wrzesień-październik). Tzw. „sezon” generuje ponad 90 % rocznej sprzedaży mieszanek żelujących, a w 2018 roku sam czerwiec był miesiącem, w którym wydatki konsumentów na zakup mieszanek żelujących wyniosły ok. 39% całorocznego budżetu przeznaczonego na ten cel. W tym okresie zdecydowanie wzrasta także dostępność omawianej kategorii. Środki żelujące można wówczas znaleźć w ponad połowie sklepów małoformatowych do 300 m2 w Polsce (poza sezonem dostępność produktów żelujących nie przekracza kilku procent). Pomimo zwiększonej dostępności w okresie czerwiec-wrzesień wybór produktów nie jest dużo szerszy niż poza sezonem. W czerwcu 2018 r. przeciętny konsument w takcie zakupów mógł wybierać  spośród zaledwie 2 – 3 wariantów fiksów i cukrów żelujących w sklepach małoformatowych do 300 m2, ale decydując się na kupno nabywał od razu 2-3 opakowania, a średnio wydał na ten cel nieco  ponad 9 zł.

Kupując produkt z tej kategorii konsument najczęściej wybiera markę Dr Oetker zarówno w segmencie fiksów jak i cukrów. Według danych CMR w szczycie sezonu, tj. w okresie od czerwca do września 2018 roku marka Dr Oetker która generowała ok. 54% wartości sprzedaży całej kategorii w sklepach małoformatowych do 300 m2. Na drugim i trzecim miejscu uplasowały się odpowiednio Delecta (Bakalland) oraz Diamant (Pfeifer & Langen) z łącznymi udziałami rynkowymi na poziomie ok. 37%. Wymienione marki w takcie sezonu cieszą się także wyższą dostępnością od swoich konkurentów, jednak to Dr Oetker oraz Delecta są osiągalne w największej ilości sklepów małoformatowych do 300 m2.

Renata Jakubowska


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data