(Polski) Sierpień w sklepach małoformatowych do 300 m2

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Jak wynika z danych CMR, w sierpniu 2020 r. łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 9% niższa niż rok wcześniej, mimo to ich obroty wzrosły o 6%.

Do wzrostu wartości sprzedaży w ujęciu rdr przyczyniły się w dużej mierze dwie najważniejsze kategorie produktowe – alkohol i produkty tytoniowe, za które m.in. ze względu na wyższą akcyzę, w br. trzeba płacić więcej niż przed rokiem. W sierpniu br. w placówkach małego formatu znacznie lepiej niż przed rokiem sprzedawało się wino i whisky (wydatki na tę kategorię były o 20% wyższe niż przed rokiem). Duże wzrosty w ujęciu wartościowym odnotowały też wódki czyste i smakowe – w sierpniu 2020 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na nie ponad 10% więcej niż przed rokiem, jednak w ujęciu wolumenowym wzrost tych kategorii był znacznie niższy (około 3%).

Podwyżki cen nie zaszkodziły również kategorii papierosów – w sierpniu 2020 r. ich sprzedaż w sklepach małoformatowych była zarówno w ujęciu wartościowym, jak i wolumenowym wyższa niż przed rokiem. Wprowadzony pod koniec maja zakaz sprzedaży wariantów mentolowych, który namieszał wprawdzie w asortymencie i udziałach poszczególnych marek, także nie przełożył się na razie na spadki sprzedaży tej kategorii w małym formacie. Coraz lepiej radzą sobie jednak również innowacyjne produkty tytoniowe, takie jak wkłady do podgrzewaczy tytoniu, pody do papierosów elektronicznych, a także karty aromatyzujące, które są dobrą alternatywą dla palaczy przyzwyczajonych do smaku mentolowego.

Pogoda i epidemia sprawiły, że słaby start sezonu miały lody. W sierpniu wartość sprzedaży lodów impulsowych była wprawdzie o 6% wyższa niż w rok wcześniej, ale liczba sprzedanych opakowań nieznacznie spadła. Gorzej niż przed rokiem w sierpniu sprzedawały się również słodycze impulsowe, a także gumy do żucia (wydatki na nie były o 11% niższe niż przed rokiem). Znaczące wzrosty sprzedaży w sierpniu odnotowały natomiast napoje energetyzujące i izotoniczne, których sprzedaż gwałtownie spadła w pierwszych tygodniach po wybuchu epidemii.

W sierpniu br. obroty sklepów małoformatowych utrzymały się na poziomie niemal takim samym jak w lipcu, mimo iż liczba transakcji była o niespełna 2% niższa. Wyraźne wzrosty zarówno liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży w tym formacie sklepów odnotowano w tygodniu z długim weekendem, kiedy ze względu na wypadający w sobotę 15 sierpnia dzień świąteczny większe sklepy musiały być zamknięte przez dwa dni z rzędu. W tygodniu zakończonym 16 sierpnia sklepy małoformatowe odwiedziło o około 5% więcej klientów niż w tydzień wcześniej, a ich obroty wzrosły w tym czasie o 8% (w ujęciu rdr wzrost wyniósł aż o 14%). Utrzymujące się przez większą część miesiąca upały sprawiły, że w sierpniu klienci sklepów małoformatowych nieco więcej niż w lipcu wydali m.in. na piwo, napoje gazowane i energetyzujące, a także wodę czystą.

Średnia wartość paragonu w sierpniu 2020 r. wyniosła 17,67 zł, o 16% więcej niż w sierpniu 2019 r. i o nieco ponad 1% wyższa niż w lipcu. Klienci sklepów małoformatowych powrócili do zwyczajów sprzed wybuchu pandemii i coraz częściej wpadają do pobliskiego sklepu po małe, impulsowe zakupy. W sierpniu 2020 r. połowa transakcji dotyczyła zakupu jednego lub dwóch produktów, a wartość co czwartego paragonu nie przekraczała 5 zł (w analogicznym okresie rok wcześniej zakupy do 5 zł stanowiły ponad 30% wszystkich transakcji).

*Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data