(Polski) Sierpień w sklepach małoformatowych do 300 m2

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Jak wynika z danych CMR, w sierpniu 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 7,2% wyższa niż rok wcześniej, mimo niewielkiego spadku transakcji. W porównaniu z lipcem 2019 r. obroty placówek małoformatowych zwiększyły się o 2,3%, a liczba transakcji wzrosła o 1%.

Tegoroczny sierpień był cieplejszy niż lipiec, co przełożyło się na większą liczbę paragonów zawierających lody, piwo i napoje. W sierpniu klienci sklepów małoformatowych do 300 m2 kupili o 5% więcej opakowań lodów impulsowych niż w lipcu, a liczba sprzedanych butelek wody zwiększyła się o 13%. Nieco lepiej niż w lipcu sprzedawały się również inne produkty chłodzące lub gaszące pragnienie – liczba paragonów, na których pojawiały się napoje gazowane zwiększyła się o 11%, a liczba transakcji z napojami izotonicznymi wzrosła o 13%. W sierpniu klienci sklepów małoformatowych rzadziej sięgali po słodycze – wyjątkiem były batony chłodzone, których sprzedało się o około 7% więcej niż w lipcu.

W ujęciu rok do roku większość kategorii wrażliwych na pogodę utrzymała lub nawet zwiększyła nieco wartość sprzedaży w porównaniu z bardzo gorącym sierpniem 2018 r., ale sprzedaż wyrażona liczbą opakowań lub liczbą transakcji była niższa niż przed rokiem. Przykładem mogą być piwa, na które klienci sklepów małoformatowych w sierpniu 2019 r. wydali o 1,6% więcej niż rok wcześniej, ale już liczba paragonów z tą kategorią obniżyła się w tym czasie o prawie 5%. Wzrost w ujęciu wartościowym to efekt podwyżek cen, zauważanych szczególnie w najniższym segmencie cenowym, a także rosnącej popularności piw z wyższej półki cenowej, w tym smakowych i radlerów, a także wariantów bezalkoholowych. Podobny trend widoczny jest w kategorii lodów impulsowych – wartość ich sprzedaży w sierpniu 2019 r. była nieznacznie wyższa niż rok wcześniej, choć liczba transakcji spadła o ponad 5%. Tu również utrzymanie ubiegłorocznego wyniku u ujęciu wartościowym było możliwe dzięki podwyżkom cen i większemu popytowi na droższe warianty lodów.

Jak wynika z danych CMR, w sierpniu 2019 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 wyniosła 15,01 zł i była tylko o 1,2% wyższa niż w lipcu. W porównaniu z sierpniem 2018 r. średnia wartość koszyka wzrosła jednak, głównie za sprawą wyższych cen, aż o 8,5%.

Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data