(Polski) Sierpień w sklepach małoformatowych

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Jak wynika z danych CMR, w sierpniu 2018 r., całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 0,7% wyższa niż w lipcu 2018 r. i o 5% wyższa niż w sierpniu 2017 r.

Do wzrostu obrotów przyczyniły się w dużej mierze upały, jakie panowały w sierpniu w całej Polsce. W omawianym okresie liczba paragonów, na których pojawiły się wody butelkowane, wzrosła w porównaniu z niemal równie ciepłym lipcem o 8%, a wydatki na tę kategorię zwiększyły się o 11%. W przypadku napojów gazowanych sprzedaż w ujęciu wartościowym była o 5% wyższa niż w lipcu, podczas gdy liczba transakcji wzrosła o 4%. Nieco częściej niż w lipcu przez kasy sklepów małoformatowych przechodziły również produkty z innych kategorii wrażliwych na pogodę, jak lody (wzrost liczby transakcji o 1,4%), piwo czy napoje energetyzujące, ale również jogurty, kefiry i maślanki. Mniejszą popularnością cieszyły się natomiast słodycze czekoladowe (np. wydatki na tabliczki czekoladowe spadły o 5% w porównaniu z lipcem), a także kawa, herbata.

Jak pokazują dane CMR, klienci sklepów małoformatowych coraz częściej poszukują w tego typu placówkach produktów wygodnych i prostych w użyciu i skracających, takich jak np. musy owocowe, chłodzone dania gotowe (w sierpniu liczba paragonów z tą kategorią była o 48% wyższa niż rok wcześniej), gotowe sałatki i surówki obiadowe, a także wszelkiego rodzaju mrożonki – zarówno dania gotowe, jak i mieszanki warzywne. Z roku na rok w sklepach małoformatowych rośnie dostępność, a wraz z nią sprzedaż produktów, które bardziej kojarzą się z ofertą delikatesów niż osiedlowych sklepików. Produkty takie jak kawa ziarnista, roślinne zamienniki mleka, oliwa czy sery typu mozzarella i feta pojawiają się na paragonach częściej niż np. przed rokiem, ale ich udział w całkowitych obrotach placówek małoformatowych pozostaje znikomy. Najważniejszymi grupami produktów dla tego formatu sklepów niezmiennie są natomiast alkohole, napoje i produkty tytoniowe – w sierpniu odpowiadały one łącznie za około 53% obrotów.

W sierpniu liczba transakcji była nieznacznie wyższa niż w lipcu br. (kiedy wypadły 3 niedziele z zakazem handlu) i o 2% niższa niż w sierpniu 2017 r. Warto zauważyć, że klienci rzadziej przychodzili do sklepów małoformatowych niż rok wcześniej, robili jednak nieco większe zakupy i jednorazowo wydawali na nie więcej niż przed rokiem. Jak pokazują dane CMR, w sierpniu 2018 r. średnia wartość jednego paragonu wyniosła 13,92 zł, tyle samo co w lipcu 2017 r. i aż o 7,2% więcej niż rok wcześniej.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data