(Polski) Słodkie słoiki, czyli fiksy i cukry żelujące w sklepach małoformatowych

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Coraz więcej konsumentów stawia na zdrowy tryb życia i zdrową żywność bez sztucznych barwników czy aromatów. Domowe przetwory owocowe idealnie wpisują się w ten trend.

Z roku na rok moda na gotowanie wśród Polaków przybiera na sile. Coraz większa popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju kursy gotowania, warsztaty kulinarne. Rośnie liczba blogów poświęconym gotowaniu, a niezmienną popularnością wśród telewidzów cieszą się wszelkiego rodzaju programy oraz reality show powiązane z kulinariami. Z drugiej strony coraz więcej konsumentów stawia na zdrowy tryb życia i zdrową żywność bez sztucznych barwników czy aromatów. Domowe przetwory owocowe idealnie wpisują się w ten trend. Dzięki możliwościom, jakie dają fiksy czy cukry żelujące ich przygotowanie jest szybkie i proste. Dodatkowo, podążając za trendami ograniczającymi spożycie cukru, mieszanki żelujące typu 2:1 czy 3:1 pozwalają przygotować mniej słodkie i kaloryczne przetwory. Nie powinno więc dziwić, że coraz więcej konsumentów sięga właśnie po tego typu produkty, aby zaopatrzyć się w pyszne i zdrowe przetwory owocowe na zimę.

Jak wynika z danych CMR, rynek fiksów i cukrów żelujących charakteryzuje się dużą sezonowością. Wraz z nadejściem sezonu na truskawki (przełom maja/czerwca) wzrasta zainteresowanie produktami żelującymi i trwa ono do końca sezonu owocowego (wrzesień-październik). Sezon nie trwa długo, a dodatkowo w zależności od pogody, wielkości zbiorów i cen owoców rynek środków żelujących może się wahać rok do roku. Tzw. „sezon” generuje ponad 90 % rocznej sprzedaży mieszanek żelujących, a w 2018 roku sam czerwiec był miesiącem, w którym wydatki konsumentów na zakup mieszanek żelujących wyniosły ok. 39% całorocznego budżetu przeznaczonego na ten cel. W tym okresie zdecydowanie wzrasta także dostępność omawianej kategorii. Środki żelujące można wówczas znaleźć w ponad połowie sklepów małoformatowych do 300 m2 w Polsce (poza sezonem dostępność produktów żelujących nie przekracza kilku procent). Pomimo zwiększonej dostępności w okresie czerwiec-wrzesień wybór produktów nie jest dużo szerszy niż poza sezonem. W czerwcu 2018 r. przeciętny konsument w trakcie zakupów mógł wybierać  spośród zaledwie 2 – 3 wariantów fiksów i cukrów żelujących w sklepach małoformatowych do 300 m2, ale decydując się na kupno, nabywał od razu 2-3 opakowania, a średnio wydał na ten cel nieco  ponad 9 zł.

Pomimo, że oferta cukrów wzbogaciła się o produkty, w których biały cukier lub jego cześć zastąpiono stewią lub cukrem trzcinowym, to zdecydowanie większa popularnością cieszy się segment fiksów, który w okresie od czerwca do września 2018 roku stanowił ponad 90% całej kategorii. Kupując produkt z tej kategorii, konsument najczęściej wybiera markę Dr Oetker zarówno w segmencie fiksów jak i cukrów. Według danych CMR w szczycie sezonu, tj. w okresie od czerwca do września 2018 roku marka Dr Oetker która generowała ok. 54% wartości sprzedaży całej kategorii w sklepach małoformatowych do 300 m2. Na drugim i trzecim miejscu uplasowały się odpowiednio Delecta (Bakalland) oraz Diamant (Pfeifer & Langen) z łącznymi udziałami rynkowymi na poziomie ok. 37%. Wymienione marki w takcie sezonu cieszą się także wyższą dostępnością od swoich konkurentów, jednak to Dr Oetker oraz Delecta są osiągalne w największej ilości sklepów małoformatowych do 300 m2.

Renata Jakubowska


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data