(Polski) Słodkości na specjalne okazje

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Jak wynika z analizy danych transakcyjnych ze sklepów małoformatowych do 300 m2, czekolady i praliny to popularny upominek na niemal każdą okazję.

Liczba paragonów, na których występują te kategorie, wyraźnie rośnie w te dni, kiedy wypadają ważne święta rodzinne czy szkolne, a także popularne imieniny (skokowy wzrost widoczny jest np. 26 lipca, kiedy świętują wszystkie Anny).

W 2016 r. najwięcej paragonów z czekoladami zaraportowano w tygodniach z Mikołajkami i z Dniem Kobiet, natomiast pod względem sprzedaży pralin najlepsze były tygodnie z Dniem Matki i Bożym Narodzeniem. Duże wzrosty sprzedaży czekolady i pralin zanotowano także w tygodniach, w których wypadały m.in. Dzień Ojca, Dzień Babci i Dzień Dziadka czy Dzień Nauczyciela.

Detaliści starannie przygotowują się do wszelkich świąt, w czasie których klienci mogą być bardziej niż  zwykle zainteresowani słodyczami. W ciągu całego roku przeciętny sklep małoformatowy ma w ofercie około 11 czekolad i 4 rodzaje pralin, ale przed szczególnymi dniami średnia liczba dostępnych wariantów tych produktów jest nieco wyższa  – w 2016 r. przed Dniem Kobiet czy Bożym Narodzeniem klienci mogli wybierać średnio spośród aż 16 wariantów czekolad, natomiast półka z pralinami tuż przed ważnymi dniami rozszerzała się do 7 wariantów. Przed różnego rodzaju świętami rośnie też liczba sklepów, które mają w ofercie słodycze nadające się na upominek. W ciągu całego roku praliny można kupić w około 70% sklepów małoformatowych, ale okresie świąt Bożego Narodzenia, Wielkanocy, a także w tygodniach z  Dniem Matki i Dniem Babci były one dostępne w  ponad 80% takich placówek.

 

Z danych CMR wynika, że klienci sklepów małoformatowych zarówno na co dzień, jak i na specjalne okazje najchętniej wybierają czekolady marek Milka (ponad 30% udział w liczbie transakcji), Wedel (prawie 26%), Alpen Gold, Wawel i Kinder Chocolate. W 2016 r. w tygodniach ze świętami czołówka rankingu najczęściej wybieranych wariantów była niemal taka sama, jak w ciągu całego roku – niezależnie od okazji największą popularnością cieszyła się Czekolada Gorzka marki Wedel.

 

W kategorii pralin największe udziały w liczbie transakcji w całym 2016 r. miały marki Rafaello i Toffifee, a za nimi plasowały się Merci, Vobro i Ferrero Rocher. Zarówno przed szczególnymi okazjami, jak i w pozostałe dni do koszyków klientów sklepów małoformatowych najczęściej trafiały praliny Rafaello w pudełku 150 g (pojawiały się na co ósmym paragonie z tą kategorią), Toffifee w opakowaniu 125 g oraz Merci w opakowaniu 250 g. W tygodniach ze świętami lepiej niż średnio w całym roku radziły sobie słodkości marki Vobro, która zawsze dba o to, by jej oferta była dostoswana do okoliczności.

 

Klienci, którzy kupują praliny na prezent, chętnie sięgają właśnie po produkty nawiązujące nazwą lub opakowaniem do charakteru uroczystości albo relacji z bliską osobą, dlatego np. w Walentynki dobrze sprzedawały się czekoladki Milka I Love oraz WedLove, w Dniu Kobiet dużą popularnością cieszyła się bombonierka Vobro Cherry Roses w podłużnym opakowaniu z rysunkiem róży, natomiast w Dniu Matki klienci częściej niż zwykle wybierali czekoladki Merci.

 


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data