(Polski) Słodycze w świątecznej odsłonie

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Świąteczne opakowania popularnych marek słodyczy, specjalne edycje pralin i czekolad oraz czekoladowe figurki pojawiają się na półkach już w listopadzie.

 W ciągu roku 2016 to właśnie w listopadzie pojawiło się najwięcej nowości słodyczowych. Według danych CMR najwięcej nowości w okresie przedświątecznym zanotowano dla kategorii praliny, czekolady i figurki czekoladowe. Nowe produkty wpływają też na poszerzanie się w listopadzie i grudniu półki czekolad, pralin i figurek czekoladowych. W sezonie świątecznym (grudzień 2016) udział tych kategorii w całkowitej wartości sprzedaży sklepów małoformatowych kształtował się na poziomie około 1,8%, natomiast poza sezonem (wrzesień 2016) było to ok. 1% wartości sprzedaży.

Praliny bardzo często kupowane są na prezent, dlatego na paragonach najczęściej pojawiają się razem z nimi torebki ozdobne oraz papier do pakowania prezentów. Oprócz tego w transakcjach z nimi współkupowane są również produkty prezentowe jak na przykład: zestawy kosmetyków, kawa ziarnista, czekolady, likiery, brandy, koniaki, wina typu wermut i deserowe. W sklepach małoformatowych do 300 m2 liczba transakcji z pralinami rośnie w tygodniach z różnymi okazjami: Święta Wielkanocne, Dzień Matki, Dzień Kobiet ale najwięcej transakcji odnotowywane jest co roku w grudniu w związku ze Świętami Bożego Narodzenia. Konsumenci najchętniej sięgają po średnie opakowania pralin 125-250 g – odpowiadają one za ponad połowę wartości sprzedaży kategorii. W grudniu 2016 najpopularniejszymi markami były Ferrero Raffaello (ok. 11% transakcji), Wedel Ptasie Mleczko (ok. 11% transakcji) oraz Toffifee (ok. 8% transakcji). Na święta Bożego Narodzenia w grudniu 2016 w rankingu rotacji czołowe miejsca zajmowały: Ferrero Rafaello 150 g, Wedel Ptasie Mleczko Waniliowe 380 g, Merci 250 g oraz Milka Alpejskie Mleczko waniliowe 330 g.

Podobnie jak praliny tak i czekolady silnie związane są z okazją. W ciągu roku Boże Narodzenie (grudzień) to czas gdy transakcji z czekoladami jest najwięcej. W sezonie (listopad – grudzień 2016) konsument może wybierać spośród około 27 SKU czekolad – jest to aż o 3 warianty więcej niż poza sezonem. Niezmiennie najpopularniejsze są czekolady mleczne, które odpowiadają za około 70% wolumenu sprzedaży kategorii. Z okazji Świąt Bożego Narodzenia konsumenci częściej decydują się na większe opakowania czekolad – 250 g i większe. Z roku na rok coraz mniejsze znaczenie mają produkty marki własnej, a udziały w rynku zyskują topowe marki: Milka (ok. 33% transakcji w grudniu 2016), Wedel (ok. 22% transakcji) i Kinder Chocolate (ok. 10% transakcji). W rankingu rotacji dla czekolad w sklepach spożywczych małoformatowych do 300 m2 w grudniu zarówno 2016, jak i 2015, pierwsze miejsce zajmuje Wedel Czekolada Gorzka 100 g. Oprócz tego wariantu w rankingu dla grudnia 2016 roku wysokie pozycje zajmowały: Kinder Chocolate 100 g, Alpen Gold Nussbeisser mleczna 100 g oraz Wedel Czekolada Mleczna 100 g. Z okazji świąt konsumenci wybierają raczej droższe warianty czekolad – stąd średnia wartość transakcji w grudniu jest aż o 20% wyższa niż poza sezonem.

Sezonowo w sklepach spożywczych małoformatowych do 300 m2 pojawiają się figurki czekoladowe. Dedykowane najmłodszym słodycze najwyższą wartość sprzedaży osiągają w Mikołajki. W tych szczególnych okresach w sklepie można wybierać z 4-5 wariantów figurek czekoladowych. W okresie Bożego Narodzenia (listopad-grudzień) najwyższe udziały wartościowe niezmiennie od 2014 roku osiągają: Colian, IDC Holding i Eurovita, którzy co roku przygotowują nową ofertę świąteczną. Niemal połowa wartości sprzedaży kategorii generowana jest przez impulsowe figurki do 30 g. W rankingu rotacji dla grudnia 2016 to właśnie tym impulsowym opakowaniom przypadły czołowe miejsca – Goplana Mikołaj 30 g oraz Goplana Renifer 30 g.

 

autor: Sylwia Neska


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data