(Polski) Słodycze na święta

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Koniec listopada i grudzień to czas, kiedy na paragonach często pojawiają się czekoladowe słodkości – kalendarze adwentowe, figurki czekoladowe, a także praliny i specjalne, świąteczne zestawy. 

 

Praliny i bombonierki możemy znaleźć w dziewięciu na dziesięć sklepów małoformatowych, a ich sprzedaż charakteryzuje się duża sezonowością – najwyższe wartości odnotowuje się w grudniu. Słodycze te bardzo często kupowane są jako prezent lub dodatek do niego, więc właściciele sklepów małoformatowych zwiększają swój asortyment dla tych kategorii i w ostatnim miesiącu 2018 roku klienci mogli wybierać w sumie z 13 rodzajów pralin i bombonierek, natomiast w sierpniu tego samego roku wybór był zawężony do 7-8 produktów. W grudniu udział tych kategorii w całkowitej wartości sprzedaży wynosił 0,6%, natomiast poza sezonem (w sierpniu) 0,2%. W święta Bożego Narodzenia konsumenci najchętniej sięgają po opakowania 125 g, 150 g, 200 g oraz 250 g, które łącznie dopowiadają za ponad połowę liczby transakcji tych kategorii oraz 45% wartości sprzedaży. Liderem pod względem liczby transakcji było w tym czasie Ferrero Raffaello (blisko 16% transakcji), natomiast zaraz za nim znalazło się Toffifee (15,5% transakcji) oraz Merci (11% transakcji). Pralinami, które w grudniu 2018 roku cieszyły się największą popularnością były Toffifee 125g, Raffaello 150g oraz 230g. Natomiast bombonierką po którą najchętniej sięgali konsumenci była Merci Finest Selection Red 250g.

Święta Bożego Narodzenia to okres kiedy producenci słodyczy wypuszczają na rynek dostępne tylko w tym czasie świąteczne limitowane edycje oraz przygotowane zestawy słodyczy. Do najpopularniejszych należą oczywiście czekoladowe figurki, jednak dużym zainteresowaniem cieszą się również produkty w świątecznych opakowaniach na przykład praliny od Ferrero w opakowaniu w kształcie gwiazdy ze sznureczkiem, pozwalającym na powieszenie czekoladek na choince czy czekolada mleczna z Wedla z ilustracjami zimowymi. Słodkościami, które powodują chyba największe uśmiechy zarówno na twarzach dzieci jak i dorosłych, są kalendarze adwentowe. Czekoladki te dostępne są w sklepach tylko w okolicy świąt Bożego Narodzenia, a największą ich sprzedaż odnotowuje się w listopadzie. Produktami cieszącymi się największym zainteresowaniem ze strony klientów są Kalendarz Adwentowy z Figaro 50g, Kalendarz Adwentowy marki Baron 75g oraz Kalendarz Adwentowy Milano 55g.

 

Ewa Pikuła


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data