(Polski) Słodycze na specjalne okazje

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Czekolady i praliny to produkty, które w okresie jesienno-zimowym pojawiają się na paragonach w sklepach małoformatowych częściej niż latem. Dzieje się tak nie tylko dlatego, że w chłodne dni rośnie apetyt na słodkości, ale także za sprawą kilku ważnych zimowych świąt.

Najwięcej pralin i czekolad sprzedaje się w grudniu, ale bardzo ważnymi dniami dla tych kategorii są również Dzień Babci oraz Dzień Dziadka, a także Walentynki i Dzień Kobiet. W tygodniach, w których wypadają dwa ostatnie święta, liczba paragonów z różnego rodzaju pralinami jest ponad dwa razy wyższa niż w pozostałych tygodniach, a wartość ich sprzedaży rośnie nawet trzykrotnie. Wyraźne wzrosty sprzedaży widoczne są również w kategorii tabliczek czekoladowych.

Klient poszukujący słodkiego prezentu na szczególną okazję jest w stanie znaleźć coś odpowiedniego niemal w każdym sklepie małoformatowym. Wybór tego rodzaju produktów jest dość szeroki, bo średnio na półce w sklepie małoformatowym można znaleźć około 10 wariantów pralin i ponad 20 rodzajów tabliczek czekoladowych. W tygodniach poprzedzających najważniejsze święta asortyment jest często nieco szerszy, ponieważ w ofercie obok całorocznych pewniaków pojawiają się dodatkowo produkty nawiązujące nazwą lub opakowaniem do charakteru uroczystości lub relacji z bliską osobą.

Jak pokazują dane CMR, wzrost liczby transakcji z czekoladami i pralinami widać zwykle już dzień przed szczególną okazją, ale szczyt sprzedaży przypada zawsze na sam dzień świąteczny. W 2019 r. praliny zarówno w Walentynki, jak i w Dniu Kobiet praliny kupował co trzydziesty klient odwiedzający sklep małoformatowy do 300 m2, przy czym 14 lutego sprzedaż tej kategorii skoncentrowana była w godzinach popołudniowych (1/3 transakcji miała miejsce między godziną 15.00 a 18.00), to 8 marca spora część klientów kupiła czekoladki w drodze do szkoły lub pracy (co 8. transakcja miała miejsce między 7.00 a 9.00). Warto przy tym podkreślić, że wielu z nich przyszło do sklepu małoformatowego specjalnie po czekoladki – w tych dwóch szczególnych dniach  na co 3 paragonie z tą kategorią nie pojawiły się żadne inne produkty.

W kategorii pralin największe udziały w wartości sprzedaży w całym 2019 r. miały w omawianym okresie marki Ptasie Mleczko, Rafaello, Toffifee, Merci i Alpejskie Mleczko. W specjalnych dniach, takich jak Walentynki i Dzień Kobiet, świetnie sprzedają się klasyki, czyli Raffaello, Toffifee i Merci w standardowych opakowaniach, ale szczególną popularnością cieszą się produkty nawiązujące nazwą lub opakowaniem do charakteru święta. W 2019 r. w tygodniu z Walentynkami hitem były czekoladki I love Milka (Mondelez) i Wedlove (Wedel), a także słodkości, które zwykle nie są dostępne w regularnej sprzedaży, jak Raffaello, Mon Cheri, Lindor czy Cherrissimo w opakowaniach w kształcie serca albo Ptasie Mleczko z nadrukiem serduszek, natomiast w tygodniu z Dniem Kobiet znacznie częściej niż w innych tygodniach klienci sięgali po czekoladki Cherry Roses w podłużnym opakowaniu z obrazkiem róży.

W 2019 r. klienci sklepów małoformatowych najwięcej wydawali na czekolady Milka (prawie 35% udziałów w wartości sprzedaży), Wedel (23%), Wawel i Kinder Chocolate. Najczęściej do ich koszyków trafiały: Kinder Chocolate 100 g, Czekolada Gorzka i Czekolada Mleczna Wedel oraz Milka w wariantach Oreo i Alpine Milk. Marka Milka nie ma sobie równych w kategorii dużych tabliczek – produkty tej marki stanowią ponad 50% zakupionych opakowań czekolad o gramaturze około 300 g i większych, a największą popularnością cieszą się tu również warianty Oreo i Alpine Milk. Najpopularniejsze marki i warianty czekolad królowały na paragonach również w świąteczne dni.

Jak pokazują dane CMR, w sklepach małoformatowych w zwykłych tygodniach, czyli takich, w których nie ma żadnych szczególnych okazji, sprzedaż czekolad i pralin wyraźnie rośnie w weekend – najważniejszym dniem jest zwykle sobota, choć duża część transakcji przypada również na piątki i niedziele. Na prawie co szóstym paragonie z czekoladami i na co czwartym z pralinami nie pojawiają się inne produkty. Do koszyków z czekoladami i bombonierami często trafiają również inne słodycze, m.in. ciastka, batony i wafelki, a także różnego rodzaju napoje oraz słone przekąski. W czołówce kategorii współkupowanych najczęściej z pralinami pojawiają się również torebki prezentowe, co najlepiej świadczy o tym, że kategoria ta często jest kupowana z myślą o obdarowaniu kogoś bliskiego. W dniach szczególnie ważnych dla tych kategorii rośnie odsetek paragonów, na których nie pojawiają się inne produkty, częściej zdarza się tez współkupowane z torebkami ozdobnymi.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data