(Polski) Słone przekąski w sklepach małoformatowych

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Słone przekąski to jedna z najczęściej kupowanych kategorii produktów w sklepach małoformatowych do 300 m2 – chipsy, chrupki, orzeszki, bakalie, słone paluszki czy krakersy można znaleźć w prawie co dwudziestym koszyku.

W lipcu 2017 r. słone przekąski można było kupić w 99% wszystkich sklepów małoformatowych, przy czym prawie każdy z nich miał w ofercie słone paluszki, chipsy, chrupki i orzeszki. Na półkach 80% placówek tego formatu pojawiały się w tym czasie orzeszki, a w 75% dostępne były krakersy i popcorn. Duże zainteresowanie klientów chipsami, chrupkami innymi przekąskami sprawia, że detaliści, starając się zapewnić jak najszerszy wybór, przeznaczają na tę kategorię sporo miejsca na półkach i stojakach. Oferta słonych przekąsek w przeciętnej placówce małego formatu obejmuje średnio około 60 wariantów. Najwięcej miejsca na półce z zajmują chipsy (w lipcu 2017 r. klienci mogli wybierać średnio spośród 23 wariantów) i chrupki (14 wariantów). W typowym sklepie osiedlowym można też znaleźć około 8 rodzajów słonych paluszków, precli lub talarków, 7 wariantów orzeszków i po trzy rodzaje krakersów i prażynek.

Największym segmentem kategorii słonych przekąsek w tym formacie sklepów są chipsy – w okresie od stycznia do lipca 2017 r. pojawiały się one na 36% paragonów z tą kategorią i odpowiadały za 26%  obrotów. Inne ważne segmenty to chrupki (18% udziałów w ujęciu wartościowym), słone paluszki, precle i talarki (11%), a także bakalie (8%).

Sprzedaż słonych przekąsek w sklepach małoformatowych zmienia się w ciągu roku – wakacyjne miesiące to czas sprzyjający spotkaniom towarzyskim przy piwie, a to często łączy się z konsumpcją słonych przekąsek. Jak wynika z danych CMR, latem wyraźnie przybywa transakcji zakupu chipsów, chrupek i słonych przekąsek – w lipcu 2017 r. było ich aż o 20% więcej niż w styczniu.

Najwięcej transakcji z chrupkami, chipsami i innymi słonymi przekąsami raportuje się w weekendy.  W pierwszych 7 miesiącach 2017 r. 16% paragonów, na których pojawiała się ta kategoria, zaraportowano w piątki, podobny odsetek transakcji przypadał na sobotę. Ulubioną porą zakupu słonych przegryzek jest wieczór – prawie co piąty zakup ma miejsce w godzinach 18-20.

Zakup chipsów, chrupek i innych słonych wyrobów dość często bywa jedynym powodem wizyty w sklepie małoformatowym, o czym może świadczyć fakt, że na 17% paragonów ze słonymi przekąskami nie pojawiają się żadne inne produkty. 3 na 4 klientów kupujących słone przekąski zadowala się jednym opakowaniem, ale prawie co piąty wkłada do koszyka dwie paczki słonych przysmaków, a co dwudziesty kupuje jednorazowo co najmniej 3 opakowania. Średni jednorazowy wydatek na słone przekąski w tym formacie sklepów to 4,1 zł.

Nietrudno się domyślić, że klienci zaopatrujący się w sklepach małoformatowych w słone przekąski często sięgają też po piwo – pojawia się ono co czwartym paragonów z chipsami, prażynkami i orzeszkami oraz na co piątym paragonie ze słonymi paluszkami. Do koszyków ze słonymi przekąskami często trafiają również napoje i wody, a także słodkie przekąski, takie jak ciastka (pojawiają się m.in. na 11% paragonów z paluszkami), lody impulsowe (występują na 6% paragonów z chrupkami) czy batony. Jak się okazuje klienci dość często wkładają do jednego koszyka różne rodzaje słonych przekąsek – chrupki można znaleźć na co 10. paragonie z prażynkami i na co 15. z chipsami, a słone paluszki pojawiają się na co dwudziestym paragonie ze słonymi orzeszkami.

 

 

 

 


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data