(Polski) Sprzedaż cukru w sklepach małoformatowych do 300 m2

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Cukier to kategoria mocno sezonowa – szczyt sprzedaży cukru notuje się latem, kiedy jest on używany do przygotowywania przetworów, ale bardzo ważne są też okresy przedświąteczne, kiedy dodawany jest do wypieków. W 2019 r. słaby urodzaj i dość drogie owoce sezonowe nie sprzyjały robieniu domowych przetworów, dlatego klienci sklepów małoformatowych kupili mniej cukru białego niż rok wcześniej (w przeliczeniu na kg), jednak za sprawa wzrostu cen w ujęciu wartościowym kategoria ta odnotowała wzrost o ponad 10%. Mniejsze zainteresowanie przygotowywaniem domowych przetworów przełożyło się też na prawie 50% spadek sprzedaży fiksów i cukrów żelujących.

 

Klienci sklepów małoformatowych coraz chętniej zastępują tradycyjny biały cukier zdrowszymi wariantami – w całym 2019 r. cukier trzcinowy i naturalne substancje słodzące (jak ksylitol, stewia czy fruktoza)odpowiadały za około 10% wartości sprzedaży tej kategorii. W tym czasie wyższe ceny odnotowane zostały dla cukru białego, trzcinowego oraz naturalnych substancji słodzących (jak ksylitol, stewia czy fruktoza). Półka z cukrem w sklepach małoformatowych nie jest zbyt szeroka – średnio można na niej znaleźć 4 warianty cukru. W grudniu 2019 r. ponad 40% sklepów małoformatowych sprzedających cukier oprócz cukru białego miało w ofercie przynajmniej jeden wariant cukru trzcinowego, ale naturalne substancje słodzące dostępne były tylko w co dziesiątej placówce sprzedającej cukier.

 

W 2019 r. liderem pod względem sprzedaży cukru w sklepach małoformatowych do 300 m2 była firma KSC z marką Polski Cukier (prawie 45% udziałów w wartości sprzedaży). Na kolejnych miejscach uplasowały się firmy Pfeifer & Langen (marka Diamant) oraz Südzucker (Cukier Królewski). Cukier pod marką własną sieci handlowej lub dystrybutora dostępny jest w co dziesiątej placówce, ale udział tego typu produktów w sprzedaży pozostaje znikomy.

 

W 2019 roku klienci kupowali  średnio 1,5 opakowania cukru i wydawali na tę kategorię średnio 4,02 zł. Cukier w sklepach małoformatowych zazwyczaj jest kupowany podczas większych zakupów – koszyki z tą kategorią zawierają ponad dwa razy więcej opakowań produktów, a ich wartość jest dwa razy wyższa niż przeciętnego koszyka w tym formacie sklepów. Na paragonach z cukrem znacznie częściej niż w puli wszystkich transakcji pojawiają się produkty używane do wypieków (m.in. mąki, margaryny, dodatki do ciast), a także kawa i herbata. Klienci sklepów małoformatowych do 300 m2 najczęściej kupują cukier podczas sobotnich zakupów – na ten dzień przypada ponad 18% transakcji z tą kategorią.

 

Cukier to jedna z kategorii, której sprzedaż mocno wzrosła po wybuchu epidemii koronawirusa, kiedy większość Polaków zgodnie z zaleceniami została w domach. W samym marcu 2020 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 30% więcej opakowań cukru niż w marcu 2019 r. i wydali na niego o ponad 40% więcej niż przed rokiem. Cukier nie tylko był jedną z najważniejszych pozycji na liście zakupów obejmujących zapasy na kwarantannę, ale chętnie był kupowany również w kolejnych tygodniach, ponieważ świetnie wpisał się w trend słodkich wypieków, jakie wielu rodzinom umilają czas spędzany w odosobnieniu. Podobne wzrosty odnotowały w tym czasie również inne produkty przydatne do przygotowania różnego rodzaju bułeczek, ciast i ciasteczek, jak choćby mąka, masło, proszek do pieczenia i inne dodatki do ciast.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data