(Polski) Sprzedaż dań gotowych w sklepach małoformatowych

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Produkty, które wystarczy tylko podgrzać lub zalać wrzątkiem, by mieć gotowy posiłek, wydają się idealnym wyborem na wakacyjne wyjazdy, jednak w sklepach małoformatowych sprzedaż większości kategorii tych produktów zaczyna rosnąć dopiero jesienią.

Jak wynika z danych paragonowych gromadzonych przez CMR, wyraźną sezonowością wyróżnia się jedynie kategoria dań gotowych w słoikach – najwięcej transakcji z tego typu produktami notuje się właśnie w miesiącach letnich, czyli w okresie biwaków i prac sezonowych. Sprzedaż gotowych sosów w słoikach oraz dań instant i zup chińskich instant w sklepach małoformatowych do 300 m2 nie ulega większym wahaniom w ciągu roku, natomiast wszelkiego rodzaju dania chłodzone, podobnie jak dania mrożone, a także zupki instant w saszetkach nieco lepiej sprzedają się w chłodniejszej części roku.

Gotowe dania chłodzone to jedna z najszybciej rosnących kategorii w sklepach małoformatowych do 300 m2. W okresie od stycznia do sierpnia 2018 r. wydatki na tego typu produkty były o 30% wyższe niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W lodówce z daniami chłodzonymi klienci sklepów małoformatowych mogą znaleźć rożne gotowe do spożycia od razu (lub po podgrzaniu) produkty, które zaspokoją nagły głód, świetnie sprawdzą się w roli posiłku do zjedzenia w pracy, ale także zastąpią lub urozmaicą domowy obiad czy kolację. Oferta tego typu produktów wciąż się rozszerza. W lodówce z daniami chłodzonymi klienci sklepów małoformatowych mogą znaleźć nie tylko popularne kanapki i sałatki, różnego typu produkty mączne (pierogi, naleśniki czy kluski), świeże i pożywne zupy oraz pełne dania obiadowe, świeże i pożywne zupy, ale coraz częściej także wyroby inspirowane daniami z egzotycznych kuchni oraz posiłki dla wegetarian.

Z uwagi na ograniczoną powierzchnię część sklepów małoformatowych nie może pozwolić sobie na wstawienie lodówki, która zapewniałaby chłodzonym daniom gotowym odpowiednio niską temperaturę, a jednocześnie dobrą ekspozycję. Z tego powodu dania chłodzone można kupić tylko w około 60% wszystkich placówek małego formatu. Warto przy tym dodać, że w grupie większych sklepów (od 101 do 300 m2) dostępność dań chłodzonych jest znacznie szersza – ma je w ofercie ponad 90% takich placówek.

Kategoria dań gotowych jest bardzo mocno rozdrobiona. W lodówkach z daniami gotowymi w sklepach małoformatowych obok siebie leżą produkty ogólnopolskich producentów (jak Virtu, Iglotex czy U Jędrusia) i małych lokalnych firm, duży udział mają tu też marki własne. Dlatego trudno  tu tez wskazać jednego zdecydowanego lidera sprzedaży albo produkt, który byłby żelaznym punktem w asortymencie.

Klienci sklepów małoformatowych najczęściej przychodzą po gotowe dania chłodzone w zwykłe dni tygodnia, od poniedziałku do piątku) zainteresowanie tymi produktami wyraźnie spada natomiast w weekendy. Tylko co piąta transakcja zakupu gotowych dań chłodzonych czy mrożonych ma miejsce w sobotę lub w niedzielę. Wszystkie rodzaje dań chłodzonych szczyt sprzedaży osiągają około południa, czyli w porze obiadowej, choć np. duża część transakcji zakupu kanapek ma miejsce w godzinach porannych (około godziny 9.00), a mączne dania gotowe często są kupowane również po południu, w drodze z pracy czy szkoły.

Jak pokazują dane CMR, dla sporej części klientów zakup kanapki lub innego gotowego do spożycia posiłku to jedyny powód wizyty w sklepie małoformatowym – na co siódmym paragonie z tą kategorią nie pojawiają się inne produkty. Dość często zdarza się też, że do jednego koszyka trafia więcej niż jedno danie gotowe – co piąta osoba kupuje od razu dwa lub więcej opakowań tego typu produktów. 

Doskonałym uzupełnieniem gotowego posiłku są napoje, dlatego na paragonach z tą kategorią często można też znaleźć soki i napoje niegazowane, napoje z bąbelkami lub wody (po te ostatnie lubią sięgać szczególnie osoby kupujące gotowe zupy). Klienci często dorzucają do koszyka z daniami gotowymi również jogurt, serek homogenizowany lub drobne słodycze – batony i wafelki. Osoby wybierające gotowe dania mączne częściej niż inni sięgają po śmietany (znajdują się one na co 7 paragonie). Z uwagi na porę dnia i sytuacje, w których zwykle spożywa się dania gotowe, w koszykach z ta kategorią znacznie rzadziej niż w puli wszystkich transakcji występują np. piwa i wódki.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data