(Polski) Sprzedaż jogurtów pitnych w sklepach małoformatowych i w supermarketach

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Sprzedaż kategorii jogurtów pitnych w obu formatach sklepowych wykazuje zdecydowany trend rosnący w bieżącym roku. W mniejszych sklepach wzrosty wartościowe sprzedaży 2019 w stosunku do 2018 roku osiągają blisko 16%, w supermarketach wzrost jest niższy i wynosi niespełna 10%. Za te wzrosty w pierwszej kolejności odpowiada rosnąca liczba transakcji z zakupem tych produktów, w drugiej kolejności rosnący poziom średniej ceny za opakowanie. Sprzedaż jogurtów pitnych podlega znacznym wahaniom sezonowym, konsumenci częściej sięgają po butelki pet z mlecznym napojem (ten rodzaj opakowania jest dominujący, opakowania kartonowe cieszą się zdecydowanie mniejszym zainteresowaniem) w miesiącach wiosenno-letnich, rzadziej w okresie jesienno-zimowym.

Blisko 80% sklepów małoformatowych posiada w swojej ofercie jogurty pitne, średnio w pojedynczej  placówce konsument może wybierać spośród 9 różnych SKU. W przypadku supermarketów jogurty pitne znajdziemy w każdym sklepie należącym do tego formatu, a na półce znajduje się średnio aż 34 różnych produktów tej kategorii. Najczęściej występują one w opakowaniach o pojemności od 300 do 400 ml. Najbardziej popularne smaki to nieustannie truskawkowy oraz mieszanki owoców leśnych, ale producenci rozszerzają gamę produktową o nowości najczęściej bazujące na owocach egzotycznych (mango, marakuja, kiwi). W sprzedaży znajdują się również jogurty kierowane do wybranych grup klienckich, przykładowo firma Bakoma produkuje serię przeznaczoną wyłącznie dla mężczyzn i wyłącznie dla kobiet (Bakoma Men, Bakoma Women). Segment wpisuje się też w popularyzację trendu zdrowego trybu życia, na półkach znajdziemy produkty oznaczone jako BIO, czy bez laktozy. Wachlarz produktowy tej kategorii wzbogacają w tym roku również jogurty pitne typu islandzkiego skyr, produkowane w Polsce m.in. przez firmę OSM Piątnica (charakteryzują się wysoką zawartością białka i 0% tłuszczu).

Za prawie połowę sprzedaży wartościowej jogurtów pitnych w obu kanałach dystrybucji odpowiada jeden producent – firma Danone z markami Activia, Ale Pitny, Gratka. Pozostali liczący się gracze rynkowi to Bakoma, SM Mlekpol, Lactalis, OSM Piątnica. Warto odnotować niski udział wartościowy sprzedaży jogurtów pitnych pod markami własnymi (private label) w mniejszych sklepach (poniżej 1%) i umiarkowany patrząc przez pryzmat innych kategorii mlecznych w supermarketach (ok 5%).

W sklepach małoformatowych do 300m2 jogurty pitne osiągają szczyty sprzedażowe w godzinach porannych (ok. 25% transakcji odbywa się w godzinach 7-9) w zwykłe dni tygodnia (poniedziałek-piątek). W supermarketach rozkład sprzedaży kształtuje się odmiennie, rozkłada się równomiernie w godzinach 9-19, a pik sprzedażowy osiąga w sobotę podczas większych rodzinnych zakupów (ponad 20% transakcji). Do koszyków z jogurtami pitnymi najczęściej trafiają inne produkty mleczne (mleko, jogurty, serki), ale również różnego rodzaju napoje, czy słodycze.

Tomasz Rydzewski


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data