(Polski) Sprzedaż napojów energetyzujących w sklepach małoformatowych

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W sklepach małoformatowych napoje energetyzujące odpowiadają za blisko 1% całkowitej wartości sprzedaży i pojawiają się na 3% paragonów. Energetyki cieszą się rosnąca popularnością, a obroty generowane przez tę kategorię systematycznie wzrastają. 

 

Jak wynika z danych CMR, w ciągu ostatniego roku obroty sklepów małoformatowych do 300m2 wzrosły o blisko 4% w porównaniu do roku ubiegłego (porównaniu lipiec 2016 – czerwiec 2017 vs. lipiec 2015 – czerwiec 2016). Napoje energetyzujące, które w tym formacie sklepów odpowiadają za blisko 1% całkowitej wartości sprzedaży oraz niemal 3% wszystkich transakcji (lipiec 2016 – czerwiec 2017), cieszą się rosnąca popularnością, a obroty generowane przez tę kategorię systematycznie wzrastają. Tylko w ciągu ostatniego roku (lipiec 2016 – czerwiec 2017) wartość sprzedaży napojów energetyzujących wzrosła o 10% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej oraz o 25% w porównaniu do okresu lipiec 2014 – czerwiec 2015.

W sklepach spożywczych do 300m2 sprzedaż charakteryzuje się silną sezonowością, liczba transakcji wzrasta w okresie wiosennym, natomiast szczyt sprzedaży przypada na miesiące letnie. Podobna sezonowość występuje dla napojów energetyzujących. Im wyższe temperatury, tym chętniej klienci sklepów małoformatowych wkładają do koszyków energetyki, w czerwcu 2017 liczba paragonów zawierających napoje energetyzujące była niemal dwukrotnie wyższa niż w styczniu 2017. Popularne energetyki mają zapewnione miejsce na półkach sklepów przez cały rok, w okresie od lipca 2016 do czerwca 2017 sprzedawane były w ok. 96% sklepów spożywczych do 300m2. Latem właściciele sklepów dbają jednak, aby zapewnić konsumentom szerszy wybór. W styczniu 2017 na półkach sklepów małoformatowych dostępnych było średnio 10 wariantów napojów energetyzujących, w czerwcu 2017 klienci wybierać mogli już spośród trzech wariantów więcej niż w okresie zimowym.

Na rynku napojów energetyzujących niemal 70% obrotów generowane jest przez trzech głównych graczy: Food Care ze swoją topową marką Black, Red Bull oraz Maspex z marką Tiger. Pod względem udziałów w wartości sprzedaży liderem jest marka Red Bull, która w czerwcu 2017 odpowiadała za ponad 22% całkowitej wartości sprzedaży energetyków w sklepach małoformatowych. Pozostałe miejsca na podium zajmują Black – blisko 22% udziałów w obrotach oraz Tiger, z udziałami na poziomie 18% . Pod względem udziałów w liczbie transakcji najczęściej wybieraną marką jest Black, który w czerwcu 2017 znalazł się na niemal co czwartym paragonie z napojem energetyzującym. W ciągu ostatniego roku rosnącą popularnością cieszy się Monster (Monster Beverage), w okresie od lipca ’16 do czerwca ’17 udziały marki w wartości sprzedaży wzrosły o ponad 2 p.p. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.

Konsumenci od popularnych energetyków nie oczekują już tylko pobudzającego działania, coraz częściej szukają produktów, które przyciągają również wyjątkowym smakiem. CMR z roku na rok obserwuje rosnące znaczenie segmentu energetyków smakowych. W czerwcu 2017 warianty smakowe odpowiadały już za ok. 15% całkowitej wartości sprzedaży napojów energetyzujących. W ostatnim miesiącu najchętniej wybieranym produktem spośród wariantów smakowych był Black Mojito 250ml (Food Care), który odpowiadał za ok. 2% wszystkich transakcji z zakupem napojów energetyzujących w sklepach małoformatowych do 300m2. Również producenci dbają, aby w portfolio marki nie zabrakło wariantów smakowych. Spośród nowych produktów wprowadzonych na rynek w 2017 ponad połowę stanowiły nowości smakowe, a wśród nich kolejne energetyki od takich gigantów jak Red Bull (Red Bull Summer Edition kiwi-jabłko 250ml) czy Tiger (Tiger Wall Street mango-acai-limonka 250ml), które w czerwcu 2017 generowały po blisko 1% całkowitej wartości sprzedaży napojów o działaniu pobudzającym.

Klienci sklepów małoformatowych chętnie sięgają po energetyki w trakcie całego tygodnia, nieco większa liczba transakcji raportowana jest w piątki. Relatywnie często napoje energetyzujące trafiają do koszyków porannych, wraz z rogalikami czy batonami. Napoje energetyzujące często są powodem wizyty w sklepie, niemal 30% klientów sklepów spożywczych do 300m2, którzy dokonali zakupu popularnych napojów, nie włożyło do swojego koszyka nic więcej.

W rankingu top 1000 produktów w sklepach małoformatowych przygotowanym przez CMR w czerwcu 2017 (na podstawie udziałów w liczbie transakcji) znalazło się jedenaście napojów energetyzujących. Na szesnastej pozycji wśród najczęściej kupowanych produktów zaraportowany został Black 250ml (Food Care), a na dwudziestej Tiger 250ml (Maspex). Wśród artykułów najchętniej wybieranych przez klientów znalazły się również energetyki N-Gine, Red Bull, Monster oraz Rockstar.

Biorąc pod uwagę wielkość opakowania, napojów energetyzujących konsumenci najczęściej decydują się na zakup najmniejszych opakowań produktu. Energetyki w opakowaniu 250 ml stanowią ponad 80% wszystkich transakcji. Dokonując zakupów, klienci sklepów spożywczych do 300m2 najczęściej decydują się na kupno jednego opakowania produktu. Średnia cena za 250ml napoju energetyzującego wsklepach małoformatowych wyniosła w ciągu ostatniego roku ok. 2,3 zł.  Najdroższą marką pozostaje Red Bull – za 250 ml tego napoju energetyzującego w czerwcu 2017 konsumenci zapłacili średnio 4,7 zł. Wśród najtańszych wariantów znalazły się natomiast marki własne.

autor: Marzena Lech


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data