(Polski) Sprzedaż papierosów w sklepach małoformatowych

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Papierosy to kategoria, której znaczenie dla sklepów małoformatowych do 300 m2 trudno przecenić. W 2018 r. można je było znaleźć na ponad 13% wszystkich paragonów, co daje im pozycję wicelidera (tuż za piwem) w zestawieniu najczęściej kupowanych produktów. Natomiast pod względem udziałów w całkowitych obrotach papierosy nie mają sobie równych i niezmiennie pozostają na pierwszym miejscu.

Ograniczenie w handlu w niedziele oraz w dalszym ciągu sprzedaż papierosów z grafikami, które miały działać zniechęcająco na palaczy raczej nie przyniosło spodziewanego efektu, gdyż jak wynika z danych CMR w 2018 r. zarejestrowano wzrost sprzedaży papierosów zarówno pod względem wartości, wolumenu (określonego liczbą sztuk papierosów), jak i liczby transakcji. W 2018 r. w sklepach małoformatowych (do których CMR zalicza małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe oraz saloniki i kioski) liczba paragonów, na których pojawiły się papierosy, była o ponad 1% wyższa w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, a wartość sprzedaży tej kategorii wzrosła w tym czasie o prawie 5%.

Sprzedaż papierosów w sklepach małoformatowych jest sezonowa, liczba transakcji zaczyna stopniowo wzrastać wiosną i osiąga szczyt w najcieplejszych miesiącach w roku. Sprzedaż rozkłada się w miarę równomiernie między wszystkie dni tygodnia, przy czym najwięcej transakcji raportuje się z początkiem weekendu. W ciągu dnia liczba transakcji z tą kategorią rośnie powoli od godzin porannych, osiągając swój szczyt w godzinach popołudniowych i wieczornych. Warto też zauważyć, że zakup papierosów stanowi często jedyny cel wizyty w sklepie małoformatowym – aż 40% klientów kupujących papierosy nie sięga po żadne inne produkty.

Sprzedaż papierosów w sklepach małoformatowych, podobnie jak cały rynek papierosów w Polsce, zdominowana jest przez czterech głównych producentów. Jak wynika z danych CMR, w 2018 r. ponad 38% udziałów w wolumenie sprzedaży papierosów w sklepach małoformatowych należało do firmy Philip Morris. Na kolejnych miejscach uplasowały się: British American Tobacco (ok. 26% udziałów wolumenowych), Imperial Tobacco oraz Japan Tobacco International. W porównaniu z rokiem 2017 wszyscy główni producenci zwiększyli swoje udziały w wolumenie sprzedaży papierosów kosztem lidera rynku Philip Morris. British American Tobacco zwiększył swoje udziały w wolumenie sprzedaży za sprawą Rothmans of London. Natomiast zwiększenie udziałów marki Parker & Simpson wpłynęło na wzrost całego producenta Imperial Tobacco. A wzrost udziałów marki Winston przełożył się na wzrost całego producenta Japan Tobacco International.

W sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 m2 blisko 65% wolumenu sprzedaży papierosów stanowią produkty z najniższego segmentu cenowego. W porównaniu do 2017 r. widoczny jest wzrost udziałów tego segmentu (za sprawą marek Rothmans of London, Winston oraz Parker & Simpson) kosztem papierosów z wyższych segmentów cenowych. Jest to związane z rosnącymi z roku na rok cenami papierosów właśnie w segmencie średnim i najdroższym a próbami przez część roku utrzymania w najniższym segmencie cenowym cen z lat poprzednich.

Jeśli chodzi o najlepiej sprzedający się wariant papierosów w 2018 roku to tutaj nastąpiła zmiana w stosunku do roku 2017 gdzie samodzielnym liderem był L&M KS Blue 20 sztuk, obecnie dołączył do niego wariant Rothmans of London KS Blue 20 sztuk. Zarówno wariant L&M jak i Rothmans of London w 2018 r. można było znaleźć na co dwudziestym paragonie z tą kategorią. Warto podkreślić, że oba produkty systematycznie pojawiają się też w pierwszej dziesiątce zestawienia TOP 1000 najlepiej rotujących produktów w sklepach małoformatowych w 2018 roku. Klienci tego typu placówek często sięgają też po Rothmans od London KS Red, L&M Link Blue, Marlboro KS Gold oraz Chesterfield KS Blue.

Warto podkreślić, że cieńsze warianty papierosów, czyli papierosy Slim i Super Slim, mają wierne grono zwolenników i niezmiennie odpowiadają za blisko 30% sprzedaży tej kategorii w sklepach małoformatowych.

Kamil Wojewoda


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data