(Polski) Sprzedaż papierosów w sklepach małoformatowych

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Papierosy to kategoria, której znaczenie dla sklepów małoformatowych do 300 m2 trudno przecenić. W 2017 r. można je było znaleźć na  ponad 13% wszystkich paragonów, co daje im pozycję wicelidera (tuż za piwem) w zestawieniu najczęściej kupowanych produktów.  Natomiast pod względem udziałów w całkowitych obrotach papierosy nie mają sobie równych i niezmiennie pozostają na pierwszym miejscu.

Na początku 2017 r. w sprzedaży pojawiły się nowe opakowania papierosów z obrazkami, które miały działać zniechęcająco na palaczy, jednak trudno mówić o sukcesie tej akcji, gdyż jak wynika z danych CMR w 2017 r. nie odnotowano spadku sprzedaży papierosów ani pod względem wartości sprzedaży, ani liczby transakcji. 

Sprzedaż papierosów w małych sklepach spożywczych jest sezonowa, liczba transakcji zaczyna stopniowo wzrastać wiosną i osiąga szczyt w najcieplejszych miesiącach w roku. Sprzedaż rozkłada się w miarę równomiernie między wszystkie dni tygodnia, przy czym najwięcej transakcji raportuje się w piątki, najmniej natomiast – w niedziele. W ciągu dnia liczba transakcji z tą kategorią rośnie powoli od godzin porannych po popołudniowe, osiągając swój szczyt w godzinach 17-18, a następnie ma miejsce powolny spadek. Warto też zauważyć, że zakup papierosów stanowi często jedyny cel wizyty w sklepie małoformatowym – aż 37% klientów kupujących papierosy nie sięga po żadne inne produkty.

Sprzedaż papierosów w sklepach małoformatowych, podobnie jak cały rynek papierosów w Polsce, zdominowana jest przez czterech głównych producentów. Jak wynika z danych CMR, w 2017 r. ponad 44% udziałów w wolumenie sprzedaży papierosów w sklepach małoformatowych należało do firmy Philip Morris. Na kolejnych miejscach uplasowały się: British American Tobacco (ok. 25% udziałów wolumenowych), Imperial Tobacco oraz Japan Tobacco International.

W sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 m2 ponad 60% wolumenu sprzedaży papierosów stanowią produkty z najniższego segmentu cenowego. W porównaniu do 2016 r. widoczny jest wzrost udziałów tego kosztem papierosów z wyższych segmentów cenowych. Jest to związane z rosnącymi z roku na rok cenami papierosów właśnie w segmencie średnim i najdroższym oraz próbami utrzymania w najniższym segmencie cenowym cen z lat poprzednich.

Kamil Wojewoda


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data