(Polski) Sprzedaż w sklepach małoformatowych w maju 2018 r.

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

 

Jak wynika z danych CMR, w maju 2018 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 11,7% wyższa niż w kwietniu 2018 r., natomiast liczba transakcji wzrosła w tym czasie o około 10%.W porównaniu z majem 2017 r. odnotowano wzrost obrotów w tym formacie placówek o 6,9%, choć liczba transakcji utrzymała się na prawie tym samym poziomie.

Wzrost sprzedaży w ujęciu wartościowym zarówno w ujęciu rok do roku, jak i miesiąc do miesiąca udało się osiągnąć mimo 5 dni objętych ograniczeniami handlu – w maju oprócz dwóch niehandlowych niedziel (z czego w jedną wypadały dodatkowo Zielone Świątki) mieliśmy również święta 1 i 3 maja oraz Boże Ciało, które wiązały się z długimi weekendami.

Wyższe obroty sklepów w maju to zasługa bardzo wysokich jak na maj temperatur, które przełożyły się na większy popyt na lody, napoje czy piwo. W pierwszym tygodniu maja, kiedy upały dawały się we znaki szczególnie mocno, a wielu Polaków korzystało z uroków długiego weekendu, piwo pojawiało się na 30% paragonów, a po lody sięgał co 12 kupujący. Warto podkreślić, że wydatki klientów małoformatowych na lody w maju były o około 40% wyższe niż w kwietniu, który pod względem pogody był dla tej kategorii bardzo korzystny. W maju duże wzrosty odnotowały również inne kategorie wrażliwe na temperatury – liczba paragonów z wodą czystą w porównaniu z kwietniem wzrosła o 14%, natomiast z napojami gazowanymi o około 12%.

Korzystne warunki pogodowe i związany z nim urodzaj truskawek przełożyły się również na sprzedaż cukrów żelujących (jak pokazują dane CMR, w maju liczba transakcji i wartość sprzedaży były kilkanaście razy wyższe niż kwietniu br. czy w maju 2017 r.), a także jogurtów naturalnych i kefirów, które często są łączone z sezonowymi owocami. Ciemną stroną wiosny i lata są komary, kleszcze oraz inne owady – jak pokazują dane z paragonów, w maju liczba transakcji zakupu środków przeciwko owadom była sześciokrotnie wyższa niż w kwietniu.

Maj to jeden z miesięcy, w których lepiej niż zwykle sprzedają się praliny, przy czym za wzrost odpowiada właściwie jeden dzień – 26 maja. W tym roku również w Dniu Matki liczba paragonów z tą kategorią wzrosła skokowo w dniach poprzedzających to święto, co przełożyło się na wzrost wartości sprzedaży w ujęciu mdm o 90%.

Z danych CMR wynika, że w maju klienci wydawali na zakupy w placówkach małego formatu średnio 13,75 zł, czyli o prawie 2% więcej niż w kwietniu.

 


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data