Sprzedaż słodyczy dla dzieci w dobie pandemii w sklepach małoformatowych do 300m2

Żelki, wafle, batony, ciastka, herbatniki czy czekolady, mały konsument i jego rodzice stoją przed ogromnym wyborem dostępnych słodyczy. Które kategorie są najbardziej popularne? Którzy producenci słodyczy zyskali w 2020 roku? Jakie marki produktów skierowanych do małych konsumentów są popularne? Odpowiedzi na te i inne pytania można znaleźć w raportach firmy CRM.

Dzieci to nie tylko konsumenci marek i produktów skierowanych bezpośrednio do nich ale również słodyczy w ogóle. Dzieci przecież konsumują również produkty pozycjonowane do osób dorosłych. Kto odmówił córce czy synowi kawałka czekolady? Omawiając małego konsumenta na rynku słodyczy należy spojrzeć szerzej na cały rynek.

Dzięki danym CMR wiemy, że w sklepach małoformatowych do 300m2 najpopularniejsze kategorie słodyczy to odpowiednio: wafelki i batony, ciastka, czekolady oraz praliny. Powyższe cztery kategorie to około 70% wartości rynku słodyczy paczkowanych. A kategoria słodyczy dla dzieci w połączeniu z zabawką zajmuje dalsze pozycje a jej udział wartościowy przekracza 3%.

Specyfika roku 2020 również wpłynęła na zakupy słodyczy. Konsumenci zostali zmuszeni do zmiany swoich zachowań. Zmniejszyła się liczba transakcji za to zwiększyła się wartość koszyka zakupowego. Chodziliśmy rzadziej do sklepu, ale podczas jednej wizyty kupowaliśmy więcej. Mniejsza liczba wizyt to nie tylko bezpośrednia obawa przed koronawirusem. Praca zdalna dorosłych jak i nauka zdalna dzieci i młodzieży (a w niektórych okresach nawet zakaz samodzielnego wychodzenia z domu w godzinach od 8-16 przez dzieci i młodzież do 16 roku życia) ograniczyła liczbę wyjść z domu. Największa kategoria: wafelki i batony to kategoria impulsowa, jej spadki sprzedaży były jednymi z największych na rynku słodyczy. Na drugim biegunie znalazły się produkty konsumowane najczęściej w domu. Ciastka i czekolady zyskały najwięcej, odpowiednio 1,4 i 1,3 punktu procentowego udziału wartościowego. Udział słodyczy dla dzieci pozostał na niezmienionym poziomie.

Liderem rynku ciastek jest Mondelez, a łącznie dziewięciu producentów (Bahlsen, Colian, Dr Gerard, Tago, Kopernik, Skawa, Delic-Pol oraz Wedel) posiada 80% udziałów wartościowych. Rynek jest bardzo zróżnicowany, a konsumenci zarówno ci starsi jak i młodsi mogą sięgać m.in. po wafle, ciastka z dodatkami, biszkopty, herbatniki, pierniki, markizy czy słodkie paluszki. Największą popularnością cieszą się wafle a liderem sprzedaży tej kategorii są rodzinne Wafle Familijne od Coliana. Który w swoim portfolio posiada również inne popularne marki: Jeżyki i Jutrzenka Petit Beurre. Producent ten może pochwalić się największymi wzrostami udziałów wartościowych w całej kategorii ciastek. Z kolei kategorią charakteryzującą się dużą sezonowością są pierniki, które w grudniu zwiększają swoje udziały niemal 3 krotnie w porównaniu do miesięcy letnich. W kategorii ciastka znajdują się również produkty skierowane bezpośrednio do dzieci: Lu Petitki Lubisie. 3 ich najpopularniejsze smaki to: Czekoladowe, Mleczne i Truskawkowe.

Drugą rosnącą kategorią są czekolady, które w 2020 roku w porównaniu do roku 2019 wzrosły niemal o 7 procent. Najszybszym wzrostem charakteryzują się czekolady białe głównie dzięki nowości od Mondelez: Milka Oreo White. Mondelez to również firma z najszerszym portfolio. Średnio w sklepie małoformatowym można znaleźć około 11 produktów tego producenta. Wicelider rynku czekolad Wedel posiada około 7 czekolad „na półce”.  Do liderów tej kategorii można zaliczyć również firmę Ferrero, która w swojej ofercie posada produkt skierowany do dzieci: Kinder Chocolate. Produkt dostępny jest w ponad 80% sklepów. Jednocześnie wariant 100 gramowy jest najlepiej rotującą czekoladą na rynku.

Słodycze dla dzieci to przede wszystkim jajka niespodzianki, które jak pokazują dane CMR posiada około 90% udziały wartościowe. Obejmują one zarówno Kinder Niespodziankę jak i Kinder Joy. W marcu 2020 roku w sklepach pojawiła się nowość Milka Secret Box, która zwiększa udziały wartościowe i na koniec roku sięgnęły one prawie 6% (wśród słodyczy dla dzieci z zabawką). Średnia cena produktu za opakowanie przekracza 4 złote.

Rynek zmienia swoją strukturę, konsumenci zachowania, pojawiają się nowości jednak to że mali konsumenci lubią sięgać po słodycze wydaje się niezmienne.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data