(Polski) Sprzedaż wina musującego i szampanów w sklepach małoformatowych

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

 W 2016 r. w sklepach małoformatowych do 300 m2 blisko 30% wolumenu sprzedaży win musujących przypadło na grudzień, głównie na tydzień poprzedzający zabawę sylwestrową. 

Wino musujące i szampany spośród całej kategorii win, do której należą również wina stołowe, wina deserowe, wermuty oraz napoje winopodobne, wyróżniają się największą sezonowością sprzedaży – w roku 2016 w sklepach małoformatowych do 300 m2 blisko 30% sprzedaży wolumenu przypadło na grudzień (szczególnie na tydzień poprzedzający zabawę sylwestrową). Nie oznacza to jednak, że klienci sklepów małoformatowych nie sięgają po tego typu trunki w pozostałych miesiącach. Z roku na rok w sklepach małego formatu zauważalna jest zwiększona sprzedaż także poza sezonem. W okresie od stycznia do października 2017 r. sprzedany wolumen zwiększył się o prawie 6% w porównaniu do analogicznego okresu z roku ubiegłego, podczas gdy wygenerowana wartość była wyższa o około 11%.

Wina musujące i szampany, podobnie jak wina deserowe czy stołowe, zarówno pod względem wygenerowanej wartości ze sprzedaży, jak i wolumenu, cechuje dynamiczny rozwój. Jak wynika z danych CMR,  w okresie od listopada 2016 r. do października 2017 r. obroty sklepów małoformatowych wygenerowanych ze sprzedaży wina musującego były wyższe o 14% w porównaniu z rokiem ubiegłym a sprzedany wolumen tego segmentu w tym czasie wzrósł o 5%.

Rynek win musujących i szampanów jest silnie skoncentrowany. Liderem sprzedaży win musujących w sklepach małoformatowych jest niezmiennie Ambra (właściciel marek Dorato, Cin&Cin czy Michel Angelo) – skupiający blisko 1/3 udziałów wartościowych w okresie listopad 2016 r. – październik 2017 r. Innymi ważnymi graczami pod względem wygenerowanej wartości w tym czasie byli Henkell&Co  (m.in. Sowietskoje Igristoje, Mionetto) oraz Bartex (m.in. Mogen David, Giovanni Vagabondo) – obaj odpowiadali za ok. 10% obrotów kategorią. Na znaczeniu straciła firma Bacardi Martini, której udziały w wartościowej sprzedaży wyniosły niespełna 8%.

Popyt na wina musujące, który rośnie skokowo tuż przed końcem roku, wpływa znacząco na poszerzanie półek o nowe warianty oraz na liczbę sklepów prowadzących sprzedaż tego rodzaju trunków. W grudniu 2016 r. sklepy małoformatowe oferowały średnio 9 różnych win musujących, gdzie w przeciągu całego roku liczba ta waha się między 4 a 5. W tym czasie można je było kupić w 87% sklepów małoformatowych prowadzących sprzedaż alkoholi.

W ostatnim miesiącu ubiegłego roku najpopularniejszym winem musującym, którym klienci małego formatu świętowali nadchodzący nowy rok, było półsłodkie Sowietskoje Igristoje 700ml od Henkell&Co, które pojawiło się na co 5. paragonie z omawianą kategorią i odpowiadało za 18% udziałów wolumenowych w sprzedaży całego segmentu. Klienci chętnie też sięgali po wytrawne Siewiernoje Igristoje 750ml (Agropol) oraz półsłodkie Dorato Bianco 750ml (Ambra), oba warianty miały po 9% udziałów w liczbie transakcji z winami musującymi i szampanami.

autor: Marcin Olszewski


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data