(Polski) Sprzedaż wina w sklepach małoformatowych

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W sklepach małoformatowych do 300 m2 kategoria alkoholi zdominowana jest przez piwa i wódki, ale wina również cieszą się sporą popularnością. Jak pokazują dane CMR, wina stołowe, deserowe, musujące i wermuty odpowiadają łącznie za ponad 4% wartości sprzedaży wszystkich alkoholi i są dostępne w prawie 90% placówek sprzedających alkohol. W grudniu 2018 r. klienci odwiedzający sklepy tego formatu mieli do wyboru średnio 17 różnych wariantów win stołowych, 4-5 musujących, średnio 4 wina deserowe oraz około 3 rodzajów wermutów.

 

Najważniejszym segmentem całej kategorii win są wina stołowe – w okresie od lipca 2018 r. do czerwca 2019 r. miały one około za 62% udziałów w wolumenie i 65% udziałów w wartości sprzedaży win. W omawianym okresie wina musujące odpowiadały za około 1/5 wolumenu sprzedaży, a wina deserowe za około 12% wolumenu. Jeśli chodzi o wina stołowe, to w sklepach małoformatowych do 300 m2 wciąż najlepiej sprzedają się wina czerwone (około 50% wolumenu sprzedaży win stołowych), natomiast jeśli chodzi o zawartość cukru, to największą popularnością cieszą się wina półsłodkie i półwytrawne (łącznie ponad 60% wolumenu sprzedaży).

 

W okresie od lipca 2018 r. do czerwca 2019 r. najwięcej win stołowych w sklepach małoformatowych sprzedawała firma CEDC (dystrybutor m.in. marki Carlo Rossi), do której należało 13% udziałów w wolumenie i ponad 17% udziałów w wartości sprzedaży. Za nią plasowały się Ambra (m.in. marki Fresco i El Sol) oraz Jantoń (m.in. Kadarka Prestige) – w ofercie obu tych firm największą popularnością się cieszą się wina z niższych segmentów cenowych, dlatego ich udziały w wolumenie sprzedaży były w omawianym okresie wyższe niż w wartości. Z danych CMR wynika, że najpopularniejszą marką wina stołowego w sklepach małoformatowych pozostaje Carlo Rossi – w omawianym okresie miała ona nieco ponad 11% udziałów wolumenowych i około 15% wartościowych. Drugie miejsce zajmuje Fresco, które w ujęciu wolumenowym ma udziały zbliżone do lidera, ale pod względem wartości sprzedaży jego znaczenie jest prawie dwukrotnie mniejsze (udziały na poziomie około 8%). Kilkuprocentowe udziały w sprzedaży win stołowych mają również marki Kadarka Prestige, Cote, Mogen David czy Bulgarius.

 

W odróżnieniu od chociażby kategorii wódek smakowych, wśród których świetnie sobie radzą małe pojemności, w winach stołowych mniejsze opakowania nie mają na razie dużego znaczenia (opakowania o pojemności do 250 ml odpowiadają za niespełna 1% wartości sprzedaży), w dużej mierze z uwagi na ograniczoną dostępność – małe pojemności można kupić średnio w co czwartym sklepie sprzedającym wina stołowe. Trzeba jednak podkreślić, że popularność mniejszych opakowań dynamicznie rośnie, a wiele wariantów czołowych marek win (w tym Fresco czy Carlo Rossi) można już kupić również w alternatywnych pojemnościach.

 

Wina stołowe najlepiej sprzedają się w weekendy – około 40% transakcji ma miejsce w piątki i soboty. W 2018 r. średnia cena wina stołowego w sklepach małoformatowych wynosiła 18,30 zł, ale dużą popularnością cieszą się też znacznie tańsze trunki – jak pokazują dane CMR, w całym 2018 około 30% klientów kupujących wino w sklepie małoformatowym wydała na nie mniej niż 15 zł. 

 

Sprzedaż win stołowych wyraźnie rośnie przed świętami Bożego Narodzenia i Wielkanocy – w 2018 r. co dziesiąta transakcja zakupu wina musującego miała miejsce w grudniu. Jeszcze większą sezonowością wyróżniają się wina musujące – w 2018 r. w sklepach małoformatowych do 300 m2 grudzień odpowiadał za 27% transakcji (przy czym najważniejszych było kilka ostatnich dni roku, a szczególnie 31 grudnia). Warto podkreślić, że nieco inną sezonowość sprzedaży niż większość win musujących ma prossecco, które dużą popularnością cieszy się nie tylko w Sylwestra, ale również latem – pojawia się wówczas na co szóstym paragonie z winami musującymi.

 


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data