(Polski) Sprzedaż wódek w sklepach małoformatowych i w supermarketach

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Wódka jest jedną z głównych kategorii FMCG, tuż obok piwa oraz papierosów. Można ją nabyć w niemalże każdym sklepie detalicznym i występuje na co 5. paragonie zawierającym produkty alkoholowe. Najważniejszym kanałem sprzedaży wódki są sklepy małoformatowe do 300m2, odpowiedzialne za blisko 80% obrotu tychże trunków. Natomiast w supermarketach jej znaczenie spada na rzecz wina czy whisky.

W sprzedaży wódki rolę dominującą obejmują warianty czyste, jednakże ich znaczenie systematycznie słabnie. Zgodnie z danymi CMR, jeszcze w pierwszej połowie ubiegłego roku wódki smakowe w małym formacie stanowiły około 25% wolumenu sprzedaży omawianych alkoholi mocnych, a w supermarketach blisko 20%. Aktualnie jest to już odpowiednio ponad 27% oraz niecałe 22%. Niewątpliwie rynek wódek kolorowych prężnie się rozwija, co jest widoczne również w średniej liczbie dostępnych w sklepie wariantów. Od 2015 roku półka sklepu małoformatowego poszerzyła się aż o 20%, osiągając w 2017 roku około 44 SKU. I co ciekawe, jest to o 10 wariantów więcej, niż w przypadku opcji czystych. W supermarketach niemalże niezmiennie nabyć można około 65 różnych wariantów wódek kolorowych oraz około 55 czystych.

Producenci wciąż wypuszczają na rynek nowe ciekawe smaki. Tak na przykład lider rynku CEDC rozszerza ofertę jednej z najpopularniejszych wódek kolorowych – Soplicy. Konsument może skosztować Mirabelki czy Soplicy Przepalanej. CEDC próbuje również konkurować z najlepiej rotującą w małym formacie Cytrynówką Lubelską, wypuszczając na rynek Soplicę Cytrynową z Nutą Miodu. Jednakże najciekawszym zjawiskiem jest pojawienie się nowego odłamu – wódek z nutami. Są to trunki nieposiadające zabarwienia z domieszką pewnego smaku, jak na przykład: Żubrówka Biała z Nutą Jałowca, Żytniówka Chrzanowa czy Żołądkowa Gorzka z Pieprzem.

Pośród wódek czystych królują 3 główne mainstreamowe marki: Żubrówka Biała, Żołądkowa Gorzka Czysta de Luxe oraz Krupnik Czysty, odpowiadające za blisko 40% wolumenu sprzedaży wódki. Swoją pozycję systematycznie umacnia najlepiej rotująca Żubrówka Biała, której udziały w sklepach małoformatowych wzrosły od 2014 roku niemalże dwukrotnie, osiągając około 20%. Innymi popularnymi wódkami czystymi są Żytniówka oraz 1906, pochodzące z segmentu ekonomicznego. W sklepach małego formatu Żytniówka zajmuje czwartą pozycję, tuż za trzema głównymi SKU. Natomiast w supermarketach zdecydowanie większe znaczenie mają wódki premium, takie jak Stock Prestige, Wyborowa czy Bols.

Klienci sklepów małoformatowych do 300m2 najczęściej sięgają po butelki o pojemności 0,1l. Według danych CMR, prawie co drugie kupowane opakowanie to właśnie tzw. setka. Generalnie w tym kanale dystrybucji dominują małe butelki – ponad 70% nabywanych wódek to opakowania do 0,2l. Odsetek ten zmniejsza się w przypadku wódek czystych (około 62%) i zwiększa dla wódek smakowych (około 90%). W handlu wielkopowierzchniowym sytuacja jest zgoła odmienna. Blisko co druga sprzedawana butelka to 0,5l. Również niemałym powodzeniem cieszy się pojemność 0,7l będąca co czwartym wydawanym opakowaniem. Oczywiście wódki czyste w dużych butelkach sprzedają się nieco częściej niż kolorowe.

autor: Joanna Stankiewicz


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data