(Polski) Styczeń w sklepach małoformatowych

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Jak wynika z danych CMR, w styczniu 2020 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w porównaniu do stycznia 2019 r. wzrosła o 2,5%, chociaż liczba transakcji była o około 3% niższa niż przed rokiem. W porównaniu z grudniem 2019 r. obroty obniżyły o 14,9%, natomiast łączna liczba transakcji spadła o około 8%.

W sklepach małoformatowych do 300 m2 styczeń to zwykle jeden z najsłabszych miesięcy, zarówno pod względem liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży. W porównaniu z grudniem, kiedy klienci więcej wydają na zakupy świąteczne i sylwestrowe, duże spadki notują niemal wszystkie kategorie produktowe, szczególnie kulinaria, alkohole i słodycze. W styczniu 2020 r. wartość sprzedaży wódek czystych była o 22% mniej niż w grudniu, na whisky klienci sklepów małoformatowych wydali o 50% mniej niż miesiąc wcześniej, a wydatki na przyprawy, mąkę czy czekolady spadły w tym czasie o około 30%. Jeszcze większe spadki w ujęciu miesiąc do miesiąca odnotowały kategorie win musujących, dodatków do ciast czy figurek czekoladowych.

Coroczne styczniowe spadki zarówno liczby transakcji, jak i obrotów są jeszcze bardziej znaczące w większych placówkach, dla obrotów których grudzień jest najważniejszym miesiącem w roku. Jak pokazują dane CMR, w styczniu 2020 r. wartość sprzedaży w supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) spadła w porównaniu z grudniem aż o 23%. W tym kanale sprzedaży niewielki spadek sprzedaży odnotowano również w ujęciu rocznym – w styczniu wydatki klientów w tym formacie placówek były o 2,1% niższe niż rok wcześniej.

W sklepach małoformatowych do 300 m2 obroty sklepów w styczniu 2020 r. były wprawdzie nieco wyższe niż rok wcześniej, zmniejszyła się jednak liczba transakcji, do czego przyczynił się głównie spadek liczby placówek. Wzrost wartości sprzedaży to efekt rosnących cen – w styczniu 2020 r. klienci sklepów małoformatowych wydawali na zakupy średnio 16,24 zł, czyli o prawie 6% więcej niż przed rokiem, mimo iż średnia liczba opakowań produktów wkładanych do koszyka była nieco niższa niż w styczniu 2019 r. W styczniu 2020 r. klienci sklepów małoformatowych zaczęli też odczuwać skutki podwyżki akcyzy na alkohol i papierosy – za butelkę wódki czystej o pojemności 100 ml musieli zapłacić średnio o 30 groszy więcej niż przed rokiem, opakowanie 200 ml kosztowało ich o 50 groszy więcej, natomiast półlitrowa butelka wódki podrożała średnio o około 70 groszy. Droższe niż przed rokiem były również papierosy, przy czym najboleśniej zmianę stawek akcyzy odczuli palacze papierosów ze średniej i wyższej półki cenowej, którzy za paczkę papierosów muszą płacić obecnie nawet 1 zł więcej niż przed rokiem.

Najważniejszymi grupami produktów paczkowanych w sklepach małoformatowych do 300 m2 pozostają alkohole, produkty tytoniowe, napoje, słodycze i produkty mleczne – w  styczniu 2020 r., podobnie jak rok wcześniej, 5 tych kategorii odpowiadało one za niespełna 60% obrotów sklepów. Wśród grup produktów, które w styczniu 2020 r. sprzedawały się znacznie lepiej niż w styczniu 2019 r., należy wymienić m.in. różnego rodzaju dania gotowe (wzrost wartości sprzedaży o 16%), musy owocowe (wzrost o 56%), napoje energetyzujące (wzrost o 16%), czyli produkty wpisujące się w potrzeby  zabieganego klienta, który ceni sobie wygodę i oszczędność czasu.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data