(Polski) Szeroka półka z herbatą

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

                Według danych CMR w sklepach małoformatowych do 300 m2 możemy znaleźć około 16 wariantów herbaty w miesiącach letnich i około 20 wariantów w miesiącach zimowych. Jest to szeroko dystrybuowana kategoria produktowa, herbatę można znaleźć w praktycznie każdym sklepie spożywczym. Jednak w porównaniu do kawy, mimo większej ilości wariantów herbaty do wyboru, generuje ona mniejszą wartość i wolumen sprzedaży. Wśród prawie 400 kategorii produktowych według klasyfikacji CMR herbata w 2017 roku zajęła 34 miejsce pod względem wartości sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2, natomiast kawa była pod tym względem 18-ta. Chłodniejsze dni zdecydowanie sprzyjają sprzedaży herbaty, w marcu 2018 roku wartość sprzedaży była o 59% wyższa niż w sierpniu 2017 czyli najsłabszym miesiącu pod względem sprzedaży herbaty w ubiegłym roku.

                Herbaty dostępne są w wielu rodzajach smakowych, a także w wielu formach – wybierać można wśród herbat ekspresowych, sypkich czy granulowanych. Ponadto producenci czy detaliści jako herbaty postrzegają również inne gorące napoje takie jak owocowe i ziołowe napary, yerba mate czy rooibos. Mimo kłopotu bogactwa klienci sklepów małoformatowych do 300 m2 wybierają przede wszystkim herbaty czarne, owocowe bądź ziołowe w torebkach – te trzy rodzaje herbat generują łącznie około 70% wartości sprzedaży kategorii w sklepach małego formatu. Niezależnie od rodzaju sklepu herbaty ekspresowe są najpopularniejszą formą sprzedaży herbaty i pudełka z herbatą w takiej postaci stanowią ponad 80% sprzedanych opakowań.

                Najważniejszą marką herbaty od wielu lat pozostaje Lipton, którego udziały wartościowe w sklepach małoformatowych do 300 m2 w 2017 roku wyniosły 30%. Drugie miejsce zajmuje również marka Unilevera – Saga z udziałami na poziomie 12%, a na trzecim miejscu (9% udziałów wartościowych) plasuje się Minutka produkowana przez Mokate. W supermarketach do 2500 m2 Lipton również jest liderem, ale większe znaczenie mają tutaj marki premium takie jak Dilmah czy Big Active. Najpopularniejszym wariantem herbaty w sklepach małoformatowych do 300 m2 jest Lipton Yellow Label z 25 torebkami, który możemy spotkać w około 80% sklepów sprzedających herbatę i który osiąga 8% udziałów wartościowych. Lipton Yellow Label w opakowaniu z 50 torebkami oraz 88 torebkami także zanotowały udziały powyżej 3%. Innym produktem, który może się pochwalić taką sprzedażą, jest Minutka czarna ekspresowa ze 100 torebkami herbaty.

W kategorii herbat ekspresowych ziołowych silną pozycję utrzymuje lubelski Herbapol, jego marka Zielnik Polski osiągnęła udziały wartościowe w sklepach małoformatowych do 300 m2 w 2017 roku na poziomie 34%. Ciekawymi nowościami były produkty z nowej linii herbat ziołowych Lipton, takie jak Wyciszająca Melisa z Lawendą czy Relaksujący Rumianek z Trawą Cytrynową. Natomiast wśród herbat czarnych ekspresowych na sklepowych półkach można znaleźć coraz więcej herbat premium, których producenci podkreślają ich pochodzenie i walory smakowe. W ubiegłym roku Lipton poszerzył swoją ofertę o herbatę Intense Black, która okazała się najlepiej sprzedającą się w sklepach małoformatowych do 300 m2 herbatą czarną specjalistyczną Lipton, dobrze radziły sobie również herbaty Lipton Taste of London oraz Lipton English Breakfast. Wartość sprzedaży w 2017 roku zwiększyła się także dla innych marek premium – Ahmad Tea, Dilmah a także Jones.

Arkadiusz Kalejta

 


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data