(Polski) Tłusty czwartek w sklepach małoformatowych

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Szczyt sprzedaży produktów używanych do pieczenia ciast przypada na okres poprzedzający święta Bożego Narodzenia oraz Wielkanocy, ale okazji do przygotowania czegoś słodkiego jest znacznie więcej.  Jak wynika z danych CMR, dla wielu klientów taką okazją jest Tłusty Czwartek.

W 2019 roku w tygodniu w którym przypadał ten dzień, zanotowano wzrost liczby transakcji zakupu drożdży (o ponad 60% w porównaniu do średniej z pozostałych tygodni roku). Na paragonach częściej niż zwykle pojawiała się również mąka i olej.

Drożdże można kupić średnio w około 75% wszystkich sklepów małoformatowych do 300 m2, ale klienci nie mają zbyt dużego wyboru, bo oferta ogranicza się zwykle do 1-2 wariantów. Najszerszą  dystrybucję udało się zbudować firmom Lallemand i Lesaffre. Te dwie firmy zdominowały sprzedaż drożdży w sklepach małoformatowych. W roku 2019 r. odpowiadały one łącznie za blisko 80% obrotów tą kategorią. Na trzecim miejscu uplasował się Dr Oetker z udziałami na poziomie około 12%. W tym czasie na paragonach najczęściej pojawiały się Drożdże Domowe firmy Lallemand (około 50% udziałów w liczbie transakcji) oraz Drożdże Babuni z oferty Lesaffre (około 32% udziałów w liczbie transakcji).

Mąkę można kupić w prawie 90% sklepów małoformatowych, jednak półka z tą kategorią nie jest zbyt szeroka – klienci mogą wybierać średnio spośród 4-5 wariantów. Najczęściej w tym formacie sklepów pojawiają się produkty marek: Basia (w 2019 r. była dostępna w 34% placówek sprzedających mąki), Polskie Młyny (21%) i Lubella (25%). W tej kategorii trudno wskazać zdecydowanego lidera – w roku 2019 największe udziały w ujęciu wartościowym zdobyły firmy Polskie Młyny (blisko 16% udziałów wartościowych) i PZZ Kraków (około 11%), na trzecim miejscu uplasowała się firma GoodMills z marką Basia (prawie 13%). Klienci sklepów małoformatowych chętnie sięgają również po mąki oferowane pod markami własnymi detalistów – w roku 2019 tego typu produkty odpowiadały za prawie 10% obrotów tą kategorią. W omawianym okresie najczęściej do koszyków klientów trafiały: Mąka Szymanowska z oferty Polskich Młynów, Mąka Luksusowa Tortowa (PZZ Kraków) oraz Mąka Tortowa Extra Basia (GoodMills). 

Jak podaje CMR, w tygodniu, w którym wypada Tłusty Czwartek, nieco lepiej niż zazwyczaj sprzedają się również dżemy, konfitury i marmolady wykorzystywane jako nadzienie do pączków. Sprzedaż tej kategorii  w sklepach małoformatowych do 300 m2 odznacza się wyraźną sezonowością – produkty te najlepiej rotują od listopada do maja, natomiast w miesiącach letnich, kiedy w sprzedaży dostępne są świeże owoce sezonowe, zainteresowanie nimi wyraźnie spada. Dżemy, konfitury i powidła można kupić średnio w 8 na 10 sklepów małoformatowych. W typowym sklepie tego formatu oferta dżemów i konfitur składa się z 8-9 wariantów. W roku 2019 zdecydowanym liderem w sprzedaży dżemów, konfitur, powideł i marmolad w sklepach małoformatowych była marka Łowicz (Maspex) – należało do niej ponad 60% udziałów w wartości sprzedaży. Jej konkurenci mają znacznie mniejsze udziały – kolejne miejsca zajmują Herbapol (ponad 6% udziałów wartościowych) i Stovit (ponad 2%). Zestawienie 10 najlepiej sprzedających się dżemów całkowicie zdominowała marka Łowicz. Największą popularnością niezmiennie cieszy się Dżem Truskawkowy Łowicz niskosłodzony. W omawianym okresie klienci chętnie sięgali też po Powidła węgierkowe śliwkowe Łowicz, Dżem Wiśniowy Łowicz,  Dżem z Czarnej Porzeczki niskosłodzony tej marki.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data