(Polski) Trendy w sklepach małoformatowych w grudniu 2018 r.

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Jak pokazują dane CMR i Polskiej Izby Handlu, w grudniu 2018 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 4,5% wyższa od niż rok wcześniej, mimo iż liczba transakcji spadła w tym czasie o 2,5%. W porównaniu z listopadem 2018 r. łączne obroty placówek małego formatu zwiększyły się o 8,6%.

Duży wzrost wartości sprzedaży w ujęciu mdm to oczywiście zasługa większych wydatków w okresie przedświątecznym. Sklepy małoformatowe nie są najpopularniejszym miejscem do robienia dużych, świątecznych zakupów, ale nawet tu w grudniu zachowania zakupowe konsumentów są silnie powiązane z bożonarodzeniowymi tradycjami, a później z zabawą sylwestrową. To właśnie w tym miesiącu szczyt sprzedaży osiąga większość kategorii kulinarnych (jak np. przyprawy czy tłuszcze) oraz słodyczy, szczególnie tych prezentowych – w grudniu 2018 r. wydatki na praliny były o 80% wyższe niż w listopadzie, a sprzedaż figurek zwiększyła się o 160%. Stałym punktem na liście z przedświątecznymi zakupami są również produkty potrzebne do przygotowania słodkich wypieków – w ostatnim miesiącu liczba paragonów, na których pojawiły się różnego rodzaju dodatki do ciast (proszki, aromaty, polewy czy dekoracje) była dwa razy wyższa niż w listopadzie. Więcej klientów włożyło też do koszyka kakao (wzrost o 50%), mąkę, cukier, a także ciasta w proszku (liczba transakcji z tą kategorią była o 70% wyższa niż w listopadzie).

Grudzień to także czas żniw dla producentów alkoholi mocnych i win. Przed świętami wyraźnie rosną wydatki na wódki, głównie czyste (w grudniu wartość ich sprzedaży była o 20% wyższa niż w listopadzie), whisky (wzrost o 50%), a także wina stołowe. Bardzo ważna dla kategorii alkoholowych jest też zwykle końcówka roku – w br. w Sylwestra wódki pojawiały się na co dziewiątym koszyku i odpowiadały za 14% obrotów sklepów małoformatowych. Hitem sylwestrowych paragonów było też oczywiście wino musujące, po które sięgał w tym dniu co piętnasty klient.

Jak pokazują dane CMR i Polskiej Izby Handlu, w grudniu 2018 r. średnia wartość koszyka zakupowego w sklepach małoformatowych wynosiła 16,7 zł, o 7% więcej niż rok temu i o 12% więcej niż w listopadzie. Średnia wartość transakcji rośnie zwykle przed świętami, kiedy do koszyków trafia więcej produktów, a klienci częściej sięgają po większe opakowania i towary z wyższej półki cenowej, w tym droższe alkohole. Tak też było w tym roku – tuż przed świętami oraz w Sylwestra średnia wartość produktów znajdujących się na jednym paragonie przekraczała 20 zł.

 


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data