(Polski) Trendy sprzedaży w sklepach małoformatowych w lutym 2020 r.

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Jak wynika z danych CMR, w lutym 2020 r. zarówno łączna wartość sprzedaży oraz liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 2,8% wyższa niż w styczniu 2020 r. W porównaniu z lutym 2019 r. obroty wzrosły natomiast aż o 11,2%, natomiast łączna liczba transakcji zwiększyła się o 3%.

Duży wzrost w ujęciu rok do roku to w dużej mierze zasługa roku przestępnego – co więcej, dodatkowym dniem w tegorocznym lutym była sobota, kiedy to zwykle klienci kupują więcej niż w zwykłych dniach. Ostatni tydzień lutego to był czas, kiedy coraz więcej i częściej mówiło się o rozprzestrzenianiu się koronawirusa w Europie, co znalazło odzwierciedlenie w decyzjach konsumenckich. Jak wynika z danych CMR część najbardziej zapobiegliwych klientów już wtedy zaczęła robić zapasy żywności i produktów higienicznych – w ostatnim tygodniu lutego wartość sprzedaży mydeł w kostkach oraz mydeł w płynie w sklepach małoformatowych była o 60% wyższa niż tydzień wcześniej, wydatki na kaszę wzrosły o 50% w porównaniu z poprzednim tygodniem, kilkudziesięcioprocentowe wzrosty sprzedaży odnotowały również takie kategorie jak ryż, makaron czy konserwy.

W całym lutym 2020 r. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej duże wzrosty odnotowały nowatorskie produkty tytoniowe – wkłady do podgrzewaczy tytoniu (liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria, była dwukrotnie wyższa niż w lutym 2019 r.) oraz płyny i pody do elektronicznych papierosów (wzrost liczby transakcji o 50%). Nadal dynamicznie rośnie popularność m.in. dań gotowych, batonów chłodzonych i musów owocowych – na te kategorie klienci sklepów małoformatowych wydali w lutym 2020 r. kilkadziesiąt procent więcej niż rok wcześniej. Znacznie lepiej niż przed rokiem sprzedawały się w tym czasie również konserwy i inne przetwory rybne (liczba paragonów z tymi kategoriami około 30% wyższe niż w lutym 2019 r.), jednak w przypadku tych kategorii kluczowe znaczenie miała data Środy Popielcowej, która w bieżącym roku wypadła w lutym, natomiast rok wcześniej – w marcu.

Jak wynika z danych CMR, w lutym 2020 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 wyniosła 16,18 zł, czyli o 7,6% więcej niż rok wcześniej, podczas gdy średnia liczba opakowań w koszyku utrzymała się na poziomie podobnym jak przed rokiem. Oznacza to, że za wzrostem sprzedaży odpowiadają głównie wyższe ceny. Podobną tendencję można zaobserwować też w supermarketach 301-2500 m2, gdzie w lutym 2020 r. klienci wydawali na zakupy średnio 32,33 zł, o 6% więcej, choć średnia liczba opakowań w koszyku była tylko nieznacznie wyższa niż rok wcześniej.

 


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data