Trendy sprzedaży w sklepach małoformatowych w lutym 2021 r.

Jak pokazują dane CMR Panel, w lutym 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była tylko o 7,4% niższa niż w lutym 2020 r. i o 3,4% niższa niż w styczniu 2021 r. W lutym spożywcze sklepy małego formatu odwiedziło o 2% mniej klientów niż w styczniu i aż o 23% mniej niż w lutym 2020 r.

W 2021 r. luty był znacznie chłodniejszy i miał o jeden dzień mniej niż rok wcześniej (2020 r. był rokiem przestępnym), dlatego sprzedaż w porównaniu rdr była znacznie niższa. Po odliczeniu jednego dodatkowego dnia z lutego 2020 r. spadek wartości w ujęciu rdr wynosi 3,5%. Trzeba też pamiętać, że luty 2020 r. był ostatnim miesiącem względnej normalności przed pandemią, a styl życia i zwyczaje zakupowe klientów zakupowych  były trochę inne niż obecnie. W lutym 2021 r. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej klienci sklepów małoformatowych znacznie mniej, bo aż o 15%, wydali na słodycze (szczególnie impulsowe – batony, wafelki czy rogaliki), a także napoje (szczególnie w małych opakowaniach), niewielkie wzrosty odnotowały natomiast produkty związane z częstszym przebywaniem w domu i przygotowaniem posiłków, jak np. przyprawy, przetwory warzywne i owocowe, paczkowane wędliny i sery.

Luty br. był mroźny i śnieżny, co w połączeniu z drugą falą pandemii mocno wpłynęło na liczbę transakcji (spadek o 23% w porównaniu z lutym 2020 r.), a także przyczyniło się do spadku sprzedaży m.in. piwa (w lutym sprzedało się o 11% mniej opakowań piwa niż w lutym 2020 r.) czy wody (spadek o 13% w ujęciu rdr). Warto jednak dodać, że w porównaniu ze styczniem 2021 r. sprzedaż wody wzrosła o 4% zarówno w liczbie opakowań, jak i wartości sprzedaży, spadła natomiast sprzedaż napojów gazowanych (o 4% mniej niż w styczniu pod względem liczby opakowań i o 8% w przeliczeniu na litry), czyli kategorii najbardziej dotkniętej podatkiem cukrowym. Zmiany te są jeszcze bardziej znaczące w ujęciu rdr – w lutym 2021 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 25% litrów napojów gazowanych mniej niż w lutym 2020 r., jednak ogromny wzrost cen (o 24% za litr) sprawił, że ich wydatki na tę kategorię pozostały na podobnym poziomie.

Nowy podatek przyniósł też duże zmiany w innej ważnej dla sklepów małego formatu kategorii – wódek. Wyższe ceny wódek w najmniejszych opakowaniach i znacznie mniejsza opłacalność ich zakupu przyczyniły się do głębokich spadków „małpek” (w lutym 2021 r. sprzedano o 25% mniej opakowań małpek smakowych i o 30% mniej małpek czystych) i większego zainteresowania wódkami w opakowaniach 500 ml, szczególnie tych z najniższej półki cenowej. Nie zrekompensowało to jednak spadków odnotowanych na małych opakowaniach, dlatego w lutym 2021 r. łącznie sprzedaż wódki czystej w ujęciu wolumenowym spadła o 10% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, natomiast wódki smakowej aż o 17% (w ujęciu wartościowym spadki te były znacznie niższe). W porównaniu ze styczniem obie te kategorie odnotowały spadek o około 10%.

W lutym 2021 r. średnia wartość paragonu w sklepach  małoformatowych do 300 m2 wyniosła 19,45 zł, czyli o 20% więcej niż rok wcześniej i nieco mniej niż w styczniu 2021 r.

*Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data