Walentynki a sprzedaż pralin w sklepach małoformatowych do 300m2

Jednym z pierwszych chętnie obchodzonych dni okazjonalnych w roku są Walentynki. Jest to szczególny czas do wyznawania uczuć drugiej osobie jak i do pielęgnowania już dawno wyznanych. W tym celu klienci kupują swoim ukochanym słodkie upominki takie jak praliny czy lizaki, a także różnego rodzaju wina na wspólne romantyczne kolacje.

Według danych CMR, Walentynki wpływają pozytywnie na sprzedaż pralin. W tym okresie na znaczeniu szczególnie zyskują praliny w postaci bombonierek jak i te pakowane luzem. Mniejsze zainteresowanie notuje się dla pianek w czekoladzie. Dostępność pralin w Walentynki jak i w każde tego typu święto okazjonalne wzrasta aż do 90% sklepów małego formatu do 300m2. Na sklepowych półkach znajdziemy wtedy ok. 10 wariantów pralin. W dzień Świętego Walentego jesteśmy bardziej skłonni kupić produkty premium dla swoich ukochanych. Wśród głównych producentów tych czekoladek istotnie rosną udziały wartościowe producentów Ferrero oraz Lindt na niekorzyść m. in. Storck. Wśród marek Ferrero większą popularnością cieszą się Raffaello i Mon Cheri Ferrero, natomiast dla Lindt – ich główna marka, Lindt Lindor. Wedel oraz Mondelez posiadają oddzielne marki skupione na motywie „miłości”: Wedlove i Milka I Love, które najwyższą sprzedaż osiągają właśnie w tygodniu walentynkowym. Przyciągające wzrok kształty serduszek przybierają grafiki na pudełku jak i same czekoladki. Z roku na rok znaczenie w wartości  sprzedaży marki Milka I Love maleje głównie ze względu na niższą rotację jak i dostępność w sklepach małoformatowych do 300m2 ważnych dla kategorii. Odwrotna sytuacja ma miejsce dla marki Wedlove, która z roku na rok odnotowuje wyższe udziały na rynku. Najpopularniejszym wariantem pralin w tym okresie jeśli chodzi o liczbę sprzedanych opakowań jest Raffaello praliny kokosowe 150g.

Jak wynika z danych CMR, tydzień walentynkowy jest najistotniejszym tygodniem w ciągu całego roku  jeśli chodzi o sprzedaż lizaków. W tym okresie liczba paragonów z tymi słodkościami w sklepach małoformatowych do 300m2 zwiększa się aż trzykrotnie w porównaniu do reszty roku. W okazjonalne lizaki możemy się zaopatrzyć w ok. 70% tych sklepów. Co roku możemy wybierać tam spośród coraz większej liczby wariantów. W 2020 roku średni asortyment tej kategorii wynosił ok. 4 warianty. W święta dla zakochanych dwaj główni producenci lizaków na rynku: Perfetti van Melle oraz Storck tracą swoje udziały o ponad połowę na korzyść mniej znaczących producentów dla kategorii takich jak Trebor czy Max Co. Wynika to z faktu, iż liderzy nie mają w swoim portfolio lizaków w kształcie serc, róż lub misiów, które w tym okresie są najbardziej pożądane. W 2020 roku największe udziały w sklepach małoformatowych do 300m2 wygenerował produkt SweetMania  Lizak Serce 38g, nowość od producenta Trebor.

Jak podają dane CMR, wolumen sprzedaży wina sklepów małoformatowych do 300m2 wzrasta w Walentynki. Na świętowanie klienci wybierają chętniej wina stołowe, musujące oraz deserowe z sokiem. Te napoje alkoholowe możemy znaleźć w większości sklepów małego formatu do 3000m2 i wybierać wśród ok. 10 wariantów win stołowych oraz po 2-3 warianty win deserowych z sokiem i musujących. Producent CEDC, który posiada silne marki na rynku tych alkoholi: Carlo Rossi oraz Carlo Rossi Refresh notuje w tym okresie znacznie wyższe udziały w wolumenie sprzedaży. Najczęściej kupowanymi ich wariantami są Carlo Rossi Sweet Red 9% 750ml oraz Carlo Rossi Refresh Strawberry 10% 750ml.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data