(Polski) Wielkanoc w osiedlowym sklepie

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W ostatnim tygodniu przed Wielkanocą liczba transakcji w sklepach małoformatowych nie zwiększa się znacząco, ale wyraźnie rośnie wartość koszyka zakupowego, ponieważ trafia do niego więcej niż zwykle produktów.

Jak pokazują dane CMR, w sklepach małoformatowych największe wzrosty wartości sprzedaży, jak też liczby paragonów z produktami niezbędnymi do przygotowania świątecznych potraw i wypieków notowane są w tygodniu zakończonym Wielkanocną Niedzielą. Przy czym najwyższe obroty raportowane są w piątek, choć wyraźnie większe wpływ do kas można zaobserwować także w sobotę i w czwartek – wielu klientów zostawia zakupy na ostatnią chwilę lub uzupełnia w pobliskim sklepie zakupy zrobione wcześniej w większych placówkach.

W 2018 r. w tygodniu świątecznym skokowo wzrosła zarówno liczba transakcji, jak i wartość sprzedaży maku (wzrost w porównaniu z poprzednim tygodniu o ponad 200%), chrzanu (wzrost o 150%), majonezu (liczba paragonów wzrosła o 140%), a także różnego rodzaju dodatków do ciast (wzrost liczby transakcji o 150%) oraz papieru do pieczenia. Dwa razy więcej klientów niż w poprzednim tygodniu sięgnęło wówczas również m.in. po mąki, warzywa w puszkach czy kakao. Kilkudziesięcioprocentowe wzrosty liczby transakcji zanotowały także m.in. figurki czekoladowe, drożdże, zupy, przyprawy oraz oczywiście jajka. Oprócz produktów kulinarnych w ostatnich dniach przed Wielkanocą w sklepach małoformatowych świetnie sprzedają się alkohole, w tym m.in. wódki czyste, wino stołowe czy kojarzone często z tymi świętami likiery (w 2018 r. w ostatnim tygodniu przed świętami ich sprzedaż była dwukrotnie wyższa niż rok wcześniej).

Warto zauważyć, że w sklepach małoformatowych do 300 m2 przedświąteczny wzrost sprzedaży jest widoczny nie tyle łącznej liczbie paragonów, co w wartości sprzedaży. W 2018 r. w tygodniu kończącym się Niedzielą Wielkanocną łączna wartość sprzedaży w typu placówkach były o 15% wyższe niż tydzień wcześniej, pomimo iż liczba transakcji była nawet nieco niższa niż tydzień wcześniej. Duży wzrost w ujęciu wartościowym to efekt tego, że przed świętami klienci częściej decydują się też na zakup produktów z wyższej półki cenowej lub towarów w większych opakowaniach. Świetnie widać to na przykładzie wódek czystych – w 2018 r. tygodniu zakończonym Wielkanocą liczba paragonów, na których znajdowały się wódki z najniższego segmentu cenowego spadła o 10%, kilkudziesięcioprocentowy wzrost liczby transakcji zaraportowano natomiast dla wódek z segmentu premium. W omawianym okresie spadła również sprzedaż wódek w małych opakowaniach (100 i 200 ml), wyraźnie wzrosło natomiast zainteresowanie trunkami w butelkach o pojemności 500 i 700 ml.

Wielkanoc w 2019 r. raczej nie przyniesie większych zmian w liście przedświątecznych hitów w sklepach małoformatowych. W ostatnim tygodniu przed świętami częściej niż zwykle do koszyków trafiać będą jajka – wprawdzie trzeba za nie zapłacić więcej niż przed rokiem, ale akurat bez nich trudno wyobrazić sobie świąteczny stół. W tym czasie można się również spodziewać wzmożonego popytu na majonezy, chrzany oraz wszelkie produkty do wypieku ciast. Pewniakami są również alkohole – wódki, wina oraz likiery, a także świąteczne słodycze nadające się na drobny upominek dla bliskich, takie jak praliny, figurki czekoladowe, a także jajka niespodzianki.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data