(Polski) Wielkanoc w sklepach małoformatowych do 300 m2

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Sklepy małoformatowe do 300 m2 to raczej rzadko wybierane miejsce na duże świąteczne zakupy, ale nawet tam w tygodniu zakończonym Wielkanocną Niedzielą zawartość koszyków jest nieco inna niż w pozostałych tygodniach.

W sklepach małoformatowych raczej rzadko kupuje się produkty świąteczne z dużym wyprzedzeniem, ale niektórzy klienci mają skłonność do kupowania na zapas lub korzystania z atrakcyjnych promocji, dlatego niewielkie wzrosty niektórych typowo wielkanocnych kategorii spożywczych (m.in. zup w proszku, dodatków do ciast czy chrzanu) można zaobserwować już dwa tygodnie przed świętami. W tym czasie znacznie lepiej niż w innych tygodniach sprzedają się również różnego rodzaju środki czystości, produkty do prania i sprzątania.

Świąteczne trendy na paragonach w pełni można jednak zaobserwować w tygodniu zakończonym wielkanocną niedzielą, przy czym jak pokazują dane CMR, liczba transakcji w tym formacie sklepów nie zmienia się znacząco, ale wyraźnie rośnie wartość sprzedaży. W 2019 r. w tygodniu świątecznym średnie obroty tego typu placówek były o 17% wyższe niż tydzień wcześniej.

Jak wynika z danych CMR, w 2019 r. tygodniu zakończonym Wielkanocą znacząco rosły wydatki na przyprawy i dodatki kulinarne, tłuszcze (m.in. oleju i masła), zupy (głównie żurku i barszczu białego), a także alkohole (m.in. na wódki, wina i likiery) oraz słodycze (szczególnie praliny, jajka niespodzianki i figurki czekoladowe). Rekordowe wzrosty wartości sprzedaży odnotowały m.in.: mak (wzrost wartości w porównaniu z poprzednim tygodniu prawie 200%), majonezu (wzrost 140%) czy chrzanu (w tygodniu świątecznym sprzedaje się go 7 razy więcej niż w pozostałych tygodniach). Dane z paragonów pokazują, że w wielu polskich domach przygotowuje się tradycyjne wielkanocne wypieki – w tygodniu świątecznym wydatki na różnego rodzaju dodatki do ciast były ponad dwa razy wyższe niż w zwykłych, nieświątecznych tygodniach, kilkukrotnie więcej klienci wydali wówczas również na papier do pieczenia. Wyraźne wzrosty sprzedaży w tym czasie zanotowały także m.in. drożdże, przyprawy czy jajka. Współczesny konsument chętnie korzysta z produktów, które pozwalają zaoszczędzić czas – trend ten zauważalny jest również podczas świątecznych zakupów. Jak pokazują dane CMR, w 2019 r. w tygodniu zakończonym Wielkanocą liczba paragonów, na których pojawiały się ciasta w proszku (do których wystarczy dodać tylko mokre składniki) była dwukrotnie wyższa niż tydzień wcześniej, a liczba transakcji z gotowymi już wypiekami oraz gotowymi zupami wzrosła o 50%. Jak pokazują dane CMR, w 2019 r. w tygodniu z Wielkanocą liczba sprzedanych opakowań barszczu białego w torebkach była trzykrotnie wyższa niż w zwykłym tygodnie, a liczba torebek z żurkiem rośnie nawet czterokrotnie. Równie wysokie wzrosty notowały koncentraty żurku, a także gotowe zupy, które wystarczy tylko podgrzać. 

Zakupy w sklepach małoformatowych do 300 m2 mają często charakter uzupełniający większe sprawunki lub wynikają z konieczności dokupienia w ostatniej chwili brakujących składników do świątecznych potraw, dlatego kulminacja przedświątecznych wydatków ma miejsce w Wielki Piątek, ale większe niż zwykle zakupy dokonywane są również w sobotę – w 2019 r. w tych dniach średnia wartość paragonu wynosiła około 20 zł (w całym 2019 r. było to średnio 15 zł). W ostatnim dniu przed Wielkanocą klienci sklepów małoformatowych często sięgali po napoje gazowane (pojawiają się na co dziesiątym paragonie) oraz soki i napoje niegazowane i wódki czyste. Co dziesiąty kupujący wkłada wówczas do koszyka produkty i dodatki kulinarne (w czołówce jest oczywiście majonez, ale często kupowane są również przyprawy, chrzan oraz cukier), na co dziesiątym paragonie można znaleźć również produkty mleczne (najczęściej mleko i śmietanę). Tuż przed świętami klienci często przypominają sobie o zakupie świątecznych słodkich upominków – na co pięćdziesiątym paragonie pojawiają się wówczas czekolady, na setnym paragonie występują się wówczas figurki czekoladowe, znacznie częściej niż w zwykłe dni sprzedają się wówczas jajka niespodzianki.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data