(Polski) Powrót do szkoły

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Jak pokazują dane CMR, we wrześniu duża część batonów, rogalików i napojów w małych opakowaniach sprzedaje się w godzinach porannych.

W sklepach małoformatowych koniec wakacji wiąże się z nieco większą liczbą transakcji dokonywanych rano, w drodze do szkoły. We wrześniu na paragonach w tym formacie sklepów częściej zaczynają się pojawiać drobne słodycze, takie jak batony i wafelki impulsowe, rogaliki nadziewane czy ciastka w małych opakowaniach. Jak wynika z danych CMR we wrześniu 2017 r. w sklepach małoformatowych zaraportowano o 18% więcej paragonów z wafelkami i aż o 32% więcej paragonów z batonami niż w sierpniu. W tym czasie zwiększyło się też zainteresowanie rogalikami z nadzieniem –  we wrześniu liczba transakcji z ich udziałem była o 15% wyższa niż w sierpniu, a także ciastkami w małych opakowaniach i batonami zbożowymi. Część z tych wzrostów wynika z faktu, że latem często zamiast słodyczy klienci sięgają po lody, a jesienią, kiedy temperatury są niższe tradycyjne słodkości z czekoladą wracają do łask. Jednak godziny zakupu tych produktów świadczą o tym, że duża część z nich to słodka przekąska lub dodatek do drugiego śniadania dla uczniów.

Jak pokazują dane transakcyjne ze sklepów małoformatowych we wrześniu 2017 r. w dni powszednie (od poniedziałku do piątku) czas między 7.00 a 8.00 to dla niektórych przekąsek szczyt sprzedaży – to właśnie o tej porze zaraportowano 11% transakcji z rogalikami z nadzieniem i 9% paragonów z jednoporcjowymi ciasteczkami w małych opakowaniach i 8% paragonów z batonami zbożowymi. Tuż przed pierwszym dzwonkiem notuje się również wyraźny wzrost liczby paragonów z innymi słodkościami, takimi jak batony i wafelki (ponad 6% transakcji z ich udziałem zaraportowano między 7.00 a 8.00), choć one znajdują nabywców również w późniejszych godzinach. Warto podkreślić, że w sierpniu, a także w weekendy we wrześniu rozkłady sprzedaży wymienionych rodzajów słodyczy były  zupełnie inne – sprzedaż rozkładała się bardziej równomiernie w ciągu całego dnia, nie zanotowano też wzrostów między 7.00 a 8.00.

Dane CMR pokazują, że uczniowie często przed szkołą odwiedzają sklep małoformatowy, by kupić sobie coś do picia, przy czym często jest to po prostu woda czysta lub smakowa w poręcznym opakowaniu. Godzina przed pierwszym dzwonkiem to czas, kiedy w sklepach małoformatowych sprzedaje się najwięcej wód w opakowaniach o pojemności do 1 l – we wrześniu 2017 r. w dni powszednie 15% opakowań wód smakowych i 10% opakowań wód czystych w butelkach o pojemności do 1 l w sklepach małego formatu sprzedawało się właśnie w godzinach między 7.00 a 8.00. Z danych paragonowych analizowanych przez CMR wynika również, że do szkolnego plecaka trafiają często soki i napoje w małych butelkach lub kartonikach, a także mleka smakowe w niewielkich opakowaniach. Podobnie jak w przypadku drobnych słodyczy, w miesiącach wakacyjnych sprzedaż wód i napojów w małych opakowaniach wygląda inaczej – liczba transakcji zaczyna dopiero powoli rosnąć około 7-8 i w godzinach między 10.00 a 18.00 utrzymuje się na podobnym poziomie.

Jak pokazują dane paragonowe ze sklepów małoformatowych, w roku szkolnym słodycze i napoje w niewielkich pojemnościach często trafiają do jednego koszyka. Około 16% klientów, którzy w we wrześniu kupowali rogaliki oraz około 12% kupujących batony lub wafelki włożyło do koszyka również  sok lub napój. Na 6% paragonów z małą butelką wody smakowej można było znaleźć batony, z podobną częstotliwością pojawiały się tam też wafelki impulsowe, natomiast na prawie co dwudziestym paragonie z tą kategorią pojawiały się rogaliki. Podobne upodobania mają również osoby kupujące mleko smakowe – we wrześniu w dni szkolne co dwunasty z nich kupował również batona, 7% sięgało po wafelek impulsowy, a 5% – po słodkiego rogalika. Duża część klientów sięgających we wrześniu 2017 r. po słodkie przekąski kupowała od razu dwa lub więcej rodzajów takich produktów – na 11% paragonów z batonami zbożowymi oraz na 10% paragonów z wafelkami można było znaleźć inne batony, a w 7% koszyków z ciastkami zbożowymi pojawiały się wafelki impulsowe. Batony i wafelki impulsowe często były też współkupowane z rogalikami.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data