(Polski) Wina musujące w sklepach małoformatowych

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Wina musujące i szampany to kategoria alkoholi, która wyróżnia się chyba największą sezonowością sprzedaży – około 1/3 ich sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 przypada na grudzień. W ostatnim miesiącu 2018 r. udział tej kategorii w całym segmencie win (do których zaliczane są również wina stołowe, wina deserowe oraz wermuty) wzrósł do 36% w wolumenie i 28% w wartości sprzedaży, podczas gdy w pozostałych miesiącach było to odpowiednio około 15% i 12%.

Paragonów z winami musującymi zaczyna przybywać już na początku grudnia, ale skokowy wzrost sprzedaży tej kategorii obserwuje się w ostatnim tygodniu roku. Jak się okazuje, wielu Polaków zostawia zakup sylwestrowych trunków na ostatnią chwilę – w sklepach małoformatowych najwięcej transakcji zakupu tego trunku notuje się 30 i 31 grudnia (w 2018 r. w Sylwestra wina musujące pojawiały się na co piętnastym paragonie).

Jak pokazują dane CMR, klienci sklepów małoformatowych do 300 m2 coraz chętniej sięgają po wino musujące, i to nie tylko w grudniu. W okresie od stycznia do listopada 2018 r. wartość sprzedaży win musujących w sklepach małoformatowych była o prawie 10% wyższa niż rok wcześniej, a liczba paragonów, na której pojawiała się ta kategoria zwiększyła się o 5%. Klientom sklepów małoformatowych przestaje wystarczać jakiekolwiek wino z bąbelkami, dlatego na paragonach coraz częściej można znaleźć droższe i bardziej wyszukane wina, takie jak cava czy prosecco, po które klienci szczególnie chętnie sięgają latem. W pierwszych  11 miesiącach 2018 r. wina prosecco miały już ponad 25% udziałów w wartości sprzedaży win musujących, podczas gdy jeszcze rok temu było to około 19%.

Nadal jednak dużą popularnością, szczególnie w szczycie sezonu, cieszą się wina musujące w cenie poniżej 10 zł. Klienci sklepów małoformatowych nie lubią przepłacać za wino musujące do noworocznych toastów. Jak wynika z danych CMR, w grudniu 2018 r. średnia cena takiego trunku wynosiła nieco ponad 14 zł (podczas gdy w całym roku było to trochę więcej – 17,50 zł), a co druga osoba kupująca wino musujące w sklepie małoformatowym nie zapłaciła za nie więcej niż 10 zł. Produkty marki Sowietskoje Igristoje, za które trzeba zapłacić 5-6 zł, pojawiały w grudniu 2018 r. na niemal co trzecim paragonie z winem musującym. Wielu klientów sięgało też po inne produkty oferowane w podobnej cenie, takie jak Siewiernoje Igristoje (Agropol), Igristoje Biełoje (Jantoń) i Carskoje Igristoje (Ambra).

Liderem sprzedaży win musujących w sklepach małoformatowych pozostaje Ambra (m.in. marki Dorato, Cin&Cin i Michelangelo) – w okresie od stycznia do listopada 2019 r. jej udziały w wartości sprzedaży win musujących wynosiły 29%. Na kolejnych miejscach uplasowały się firmy Henkell (m.in. Sowietskoje Igristoje, Mionetto Prosecco) oraz Bartex (m.in. Giovani Vagabondo, Jantarskoje Igristoje i Mogen David). Ważnym graczem, szczególnie w ujęciu wartościowym jest też firma Bacardi Martini, która w omawianym okresie odpowiadała za 9% obrotów kategorią, mimo iż jej udziały w wolumenie sprzedaży wyniosły zaledwie około 3%.

Hitem ostatnich lat jest wino z brokatem – w  grudniu 2018 r. było one dostępne w prawie 30% sklepie małoformatowym sprzedającym alkohol, a co trzydziesty klient zaopatrujący się wówczas w wino musujące w sklepach małoformatowych sięgał po właśnie takie ze święcącymi drobinkami, takie jak np. Vionello i Monte Santi La Perla czy Aviva. Ciekawym trendem są również wina musujące bezalkoholowe (takie jak np. Cin&Cin Free czy Henkell Alkoholfrei), które umożliwiają wznoszenie noworocznych toastów również osobom, które z różnych względów nie mogą lub nie chcą pić tradycyjnych win musujących z alkoholem.


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data