(Polski) Wino letnią porą

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W sklepach małoformatowych do 300 m2 kategoria alkoholi zdominowana jest przez piwa i wódki, ale wina również cieszą się dużą popularnością. Jak pokazują dane CMR, wina stołowe, deserowe, musujące i wermuty odpowiadają łącznie za około 5% wartości sprzedaży wszystkich alkoholi i są dostępne w prawie 90% placówek sprzedających alkohol. 2019 r. klienci odwiedzający sklepy tego formatu mieli do wyboru średnio 20 różnych wariantów win stołowych, 4-5 musujących, średnio 4 wina deserowe oraz około 3 rodzajów wermutów.

 

Najważniejszym segmentem całej kategorii win są wina stołowe – w całym 2019 r. odpowiadały one za 2/3 wartości sprzedaży win i stanowiły ponad 60% butelek wina, podczas gdy wina musujące odpowiadały w tym czasie za około 1/8 wartości sprzedaży. W odróżnieniu od chociażby kategorii wódek smakowych, wśród których świetnie sobie radzą małe pojemności, w winach mniejsze opakowania nie mają jeszcze zbyt dużego znaczenia, choć ich udziały systematycznie rosną – w 2019 r.  butelki o pojemności do 500 ml (głównie 187 i 200 ml) odpowiadały za nieco ponad 1% wartości sprzedaży win w sklepach małoformatowych i stanowiły co czterdziestą kupioną w tym formacie sklepów butelkę z winem (latem, kiedy małe pojemności zyskują na popularności, ich udział w liczbie sprzedanych opakowań jest wyższy – sięga 3-4%). Jednym z powodów niewielkich udziałów win w małych pojemnościach jest wciąż niewielka dostępność – latem 2019 r. można je było kupić w co czwartym sklepie małoformatowym (rok wcześniej było to niespełna 20% placówek), a klienci mogli wybierać średnio spośród 4 wariantów takich win.

 

W miesiącach letnich klienci sklepów małoformatowych chętniej sięgają po wina z dodatkiem soku – w sierpniu 2019 r. kupili o 10% więcej tego rodzaju win niż w marcu czy kwietniu. Lepiej w tym czasie sprzedają się również wina z bąbelkami – w sierpniu 2019 r. klienci kupili o 25% więcej butelek zwykłych win musujących niż w marcu 2019 r., jeszcze większe wzrosty (o prawie 80%) notowało w tym czasie prosecco. Niewielkie zmiany zachodzą również w preferencjach dotyczących win stołowych – latem nieco lepiej niż w pozostałych miesiącach sprzedają się wina białe, spada natomiast znaczenie win czerwonych, np. sierpniu 2019 r. udziały wariantów czerwonych w wartości sprzedaży win stołowych wynosiły niespełna 45% (choć wiosną czy jesienią było to około 50%), natomiast udział win białych sięgał ponad 35% (w pozostałych miesiącach wynosi około 30%).


CMR
is independent market research agency
developing innovative research tools.

Our main areas of interest are:
quick measurement of marketing-mix activities’ impact
on FMCG sales results and precise analysis
of purchasing behavior based
on transactional/ receipt data